لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۴

اعلام آمادگی قطر برای مذاکره با کشورهای عربی درباره «مسائل مشروع»


وزیر امور خارجه قطر می‌گوید کشورش برای مذاکره درباره «مسائل مشروع» با کشورهای عربی برای پایان دادن به بحران منطقه‌ای آماده است.

شیخ محمد آل ثانی روز پنج‌شنبه هشتم تیرماه گفته است پذیرش برخی از موارد ارائه شده در فهرست این کشورها غیرممکن است زیرا واقعیت ندارند.

عربستان، امارات، بحرین و مصر اوایل ماه جاری میلادی قطر را به حمایت از تروریسم و همراهی با دشمن خود ایران در خاورمیانه متهم کرده و روابط‌شان را با دوحه قطع کردند. قطع روابط دیپلماتیک و مسافرتی یکی از بدترین تنش‌ها را در سال‌های اخیر میان این متحدان آمریکا به وجود آورده است.

این کشورها همچنین مرزهای دریایی، هوایی و زمینی‌شان را به روی قطر بسته‌اند. این موضوع سبب شده که قطر با بحران مواد غذایی مواجه شود. در حال حاضر، ایران و ترکیه با ایجاد خطوط ویژه دریایی و هوایی، مواد غذایی به این کشور ارسال می‌کنند.

عربستان، امارات، بحرین و مصر همچنین شروط ۱۳ گانه‌ای برای از سرگیری روابط و پایان دادن به تحریم قطر مطرح کرده‌اند؛ پیشنهادهایی که دوحه خواستار مذاکره در مورد آن شده اما عربستان این درخواست را رد کرده است.

از جمله این پیشنهادات، تعطیل کردن شبکه تلویزیونی دولتی «الجزیره»، کاهش رابطه با ایران و برچیدن پایگاه نظامی ترکیه در قطر است. این کشورها ۱۰ روز به دوحه فرصت داده‌اند تا به این درخواست‌ها عمل کند. این ضرب‌الاجل روز یکشنبه به پایان می‌رسد.

وزیر خارجه قطر روز پنج‌شنبه گفت که دوحه به مذاکره در مورد «مسائل مشروع» علاقه‌مند است، اما تاکید کرد که «برخی از خواسته‌های آنها منطقی نیست».

لینک مستقیم

وی گفت: «نمی‌توانیم رابطه با داعش، القاعده و حزب‌الله لبنان را قطع کنیم زیرا چنین ارتباطاتی وجود ندارد. همچنین ما نمی‌توانیم هیچ یک از اعضای سپاه پاسداران ایران را از قطر اخراج کنیم چراکه هیچ عضوی از سپاه در قطر وجود ندارد».

با این همه پیش از این عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان، روز ششم تیرماه گفته بود، هیچ مذاکره‌ای با قطر بر سر شروط ۱۳ گانه چهار کشور عرب برای از سرگیری روابط و پایان دادن به تحریم‌ها علیه این کشور صورت نخواهد گرفت.

عادل الجبیر گفت: ما موضع خود را بیان کرده‌ایم و گام‌های خود را برداشته‌ایم،‌ الان نوبت قطری‌ها است که رفتارشان را اصلاح کنند. هر وقت این شروط را اجرا کردند می‌توان کارهایی را انجام داد، ولی اگر چنانچه (این شروط را ) انجام ندهند، همچنان در انزوا باقی خواهند ماند.

وزیر امور خارجه عربستان افزود: اگر قطر می‌خواهد به شورای همکاری خلیج فارس برگردد، می‌داند که باید چه کارهایی بکند.

XS
SM
MD
LG