لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۳

وزیر خارجه عربستان: فهرست خواسته‌های ما از قطر قابل مذاکره نیست


عادل الجبیر می گوید، در صورتی که قطر شروط چهار کشور عرب را اجرا نکند، همچنان در انزوا باقی خواهند ماند.
عادل الجبیر می گوید، در صورتی که قطر شروط چهار کشور عرب را اجرا نکند، همچنان در انزوا باقی خواهند ماند.

عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان سعودی روز سه شنبه ششم تیرماه گفته است، هیچ مذاکره‌ای با قطر بر سر شروط ۱۳ گانه چهار کشور عرب برای از سرگیری روابط و پایان دادن به تحریم‌ها علیه این کشور، صورت نخواهد گرفت.

به گزارش رویترز، وزیر خارجه عربستان در واشینگتن و در پاسخ به این پرسش خبرنگاران که آیا شروط ۱۳گانه چهار کشور عرب «غیرقابل‌مذاکره» است، اظهار داشت:«بله.»

عادل الجبیر گفته است: ما موضع خود را بیان کرده ایم و گام‌های خود را برداشته ایم،‌ الان نوبت قطری‌ها است که رفتارشان را اصلاح کنند. هروقت این شروط را اجرا کردند می توان کارهایی را انجام داد، ولی اگر چنانچه (این شروط را ) انجام ندهند، همچنان در انزوا باقی خواهند ماند.

وزیر امور خارجه عربستان گفته است: اگر قطر می خواهد به شورای همکاری خلیج فارس برگردد، می داند که باید چه کارهایی بکند.

چهار کشور؛‌ عربستان، امارات متحده عربی و بحرین، به همراه مصر ماه گذشته روابط سیاسی و اقتصادی خود را با قطر قطع کردند. این کشور‌ها شروط ۱۳ گانه‌ای برای از سرگیری روابط و پایان دادن به تحریم علیه قطر مطرح کرده اند.

قطر در واکنش گفته است که این شروط «واقع بینانه» و «قابل اجرا» نیستند، ولی آنها را بررسی کرده به طور رسمی به آنها پاسخ می دهد.

گفته می شود، قطع روابط دیپلماتیک با ایران، برچیدن پایگاه نظامی ترکیه و بستن شبکه الجزیره از جمله شروط ۱۳‌ گانه عربستان، امارات و متحدانشان برای از سرگیری روابط با قطر است. از قطر خواسته شده است طی ده روز آینده این درخواست‌ها را اجرا کند.

پیامدهای اقتصادی تحریم ها

در همین حال رویترز در گزارشی نوشته است، یکی ازپیامدهای منفی تحریم چهار کشورعرب علیه قطر را می توان در بخش گردشگری و صنعت هتلداری این کشور دید.

این گزارش می افزاید، در حالی تعطیلات «عید فطر» درکشورهای عرب منطقه آغاز شده که هتل های قطر با کاهش مسافر روبه رو هستند.

رویترز می گوید، بررسی ها نشان می دهد که فقط ۵۷ درصد ظرفیت اقامتی پنج هتل اصلی دوحه در آغاز تعطیلات «عید فطر» تکمیل شده است.

همزمان با آغاز بحران بین کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و قطر، عربستان،‌ امارات و بحرین اعلام کردند که تمامی مسیرهای دریایی، زمینی و هوایی با قطر را مسدود کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG