لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۵۶

قطر: به شروط عربستان و متحدانش رسماً پاسخ می‌دهیم


عربستان امارات متحده عربی و بحرین، به همراه مصر ۱۹ روز پیش مناسبات سیاسی و اقتصادی خود را با قطر قطع کردند.
عربستان امارات متحده عربی و بحرین، به همراه مصر ۱۹ روز پیش مناسبات سیاسی و اقتصادی خود را با قطر قطع کردند.

دولت قطر جمعه دوم تیرماه شروط عربستان، امارات، بحرین و مصر برای از سرگیری روابط را «غیر واقع بینانه» و غیرقابل اجرا خوانده است. با این حال، قطر می‌گوید، این فهرست را بررسی می‌کند و به آن پاسخ می‌دهد.

به گزارش رویترز، شیخ سیف بن احمد آل ثانی، رئیس دفتر روابط عمومی دولت قطر، در بیانیه‌ای گفته است: این فهرست نشان می‌دهد آنچه که قطر از آغاز این بحران می‌گفت، درست است؛ محاصره غیرقانونی (قطر) ربطی به مبارزه با تروریسم ندارد، بلکه هدف آن محدود کردن حق حاکمیت قطر و از بین بردن سیاست خارجی آن است.

این مقام دولت قطر اضافه کرده است: وزیر امور خارجه آمریکا از کشورهای محاصره کننده خواست است تا فهرستی از شکایت‌های واقع بینانه و قابل اجرا خود را ارائه کنند. وزیر خارجه بریتانیا نیز از آنها درخواست کرد تا خواسته‌های مشخص و منطقی خود را ارائه کنند. اما این فهرست واجد هیچ‌کدام از این معیارها نیست.

با این حال، شیخ سیف بن احمد آل ثانی تأکید کرده است، این خواسته‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرند و وزارت خارجه قطر به طور رسمی به آنها پاسخ می‌دهد.

وزارت خارجه قطر پیشتر تایید کرده بودکه کویت فهرست درخواست‌‌های عربستان، امارات، بحرین و مصر را به دوحه تحویل داده است.

گفته می شود، قطع روابط دیپلماتیک با ایران، برچیدن پایگاه نظامی ترکیه و بستن شبکه الجزیره از جمله شروط ۱۳‌ گانه عربستان، امارات و متحدانشان برای از سرگیری روابط با قطر است. از قطر خواسته شده است طی ده روز آینده این درخواست‌ها را اجرا کند.

در همین زمینه، مشعل حامد الثانی، سفیر قطر در واشینگتن نیز در حساب توییتر خود نوشته است، این شروط عربستان و متحدانش دخالت در حق حاکمیت قطر و تنبیه این کشور بخاطر استقلالش است.

این در حالی است که نور قرقاش، وزیر مشاور در امور خارجه امارات متحده عربی، روز جمعه گفته است، افشای فهرست شروط چهار کشور سعودی، امارات، بحرین و مصر از قطر توسط دوحه،«با هدف ناکام کردن روند میانجی‌گری‌ها» صورت گرفته است.

به گزارش العربیه، وزیر مشاور در امور خارجه امارات متحده عربی قطر را «اسب‌ تروای» خلیج فارس خوانده و گفته است: قطر «باید بداند مسیر راه حل بحران، از مسیر تهران، بیروت و یا پایتخت کشورهای غربی نمی‌گذرد.»

عربستان امارات متحده عربی و بحرین، به همراه مصر ۱۹ روز پیش مناسبات سیاسی و اقتصادی خود را با قطر قطع کردند. قطر متهم است که از گروه‌های تروریستی و افراطی در منطقه و همچنین ایران حمایت می‌کند.

عربستان،‌ امارات و بحرین نیز می‌گویند، تمامی مسیرهای دریایی، زمینی و هوایی با قطر را مسدود کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG