لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۲

ترکیه: برنامه‌ای برای برچیدن پایگاه خود در قطر نداریم


فیکری ایسیک، وزیر دفاع ترکیه
فیکری ایسیک، وزیر دفاع ترکیه

ترکیه روز جمعه در واکنش به «خواست عربستان سعودی و متحدانش» برای خروج نیروهایش از قطر، اعلام کرد برنامه‌ای برای برچیدن پایگاه خود در این کشور ندارد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، یکی از شروط ۱۳‌ گانه‌ای که عربستان، امارات و متحدانشان برای رفع محاصره قطر گذاشته‌اند، خروج نیروهای ترکیه از این کشور است.

افزون بر این، ائتلاف سعودی در شروط خود از جمله خواستار تعطیلی شبکه الجزیره، قطع مناسبات سیاسی با ایران، و قطع هرگونه ارتباط با اخوان‌المسلین شده‌اند.

این شروط گرچه به طور رسمی از سوی این کشورها مورد تایید نگرفته اما رسانه‌های عربی و غربی و از جمله آسوشیتدپرس مفاد آن را منتشر کرده‌اند.

در واکنش به این شروط، فیکری ایسیک، وزیر دفاع ترکیه روز جمعه دوم تیرماه، گفت پایگاه ترکیه در قطر به منظور آموزش سربازان قطری و افزایش امنیت این کشور کوچک در خلیج فارس است.

وبسایت روزنامه ملیت از قول وزیر دفاع ترکیه نوشته است کسی نباید از حضور نیروهای ترکیه در قطر ناراحت باشد.

وزیر دفاع ترکیه تصریح کرد: «ارزیابی دوباره درباره توافق پایگاه نظامی با قطر در دستور کار نیست.»

در بحران عربستان سعودی و متحدانش با قطر، ترکیه جانب قطر را گرفت و پارلمان این کشور به اعزام نیرو به قطر رای داد.

ترکیه به همراه ایران همچنین خطوط دریایی و هوایی ویژه‌ای برای رساندن اقلام ضروری به این کشور برقرار کرده‌اند.

عربستان، امارات و بحرین و مصر، مرزهای هوایی و دریایی خود را به روی قطر بسته‌اند و این کشور در روزهای نخست محاصره با مشکل تامین مواد غذایی مواجه شده بود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، که به تازگی به عربستان سفر کرده است، در ابتدا، در توییت‌های خود جانب عربستان سعودی را گرفت اما در روزهای بعد وی و وزیر خارجه‌اش رکس تیلرسون خواستار انعطاف بیشتر کشورهای عربی علیه قطر شدند. قطر میزبان بزرگترین پایگاه نیروهای آمریکایی در خاورمیانه است.

در همین حال امارات گفته است در صورت عدم تمکین قطر، تحریم‌ها ممکن است سال‌ها به درازا بکشد.

XS
SM
MD
LG