لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۴

مقامات استان بوشهر: هزار و ۱۰۰ تن مواد غذایی روزانه به قطر ارسال می‌شود


ایران خطوط ویژه دریایی و هوایی برای انتقال اقلام ضروری به قطر در نظر گرفته‌ است
ایران خطوط ویژه دریایی و هوایی برای انتقال اقلام ضروری به قطر در نظر گرفته‌ است

دو هفته پس از بسته شدن مرزهای زمینی و دریایی چندین کشور عربی به روی قطر، مدیرکل بنادر استان بوشهر خبر داد که روزانه بیش از هزار و ۱۰۰ تن مواد غذایی از طریق بندرهای این استان به قطر ارسال می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، محمد مهدی بنچاری اعلام کرد که در طول یک هفته اخیر پنج هزار تن کالا به این کشور صادر شده است.

ایران روز ۲۱ خرداد نیز پنج فروند هواپیما حامل مواد غذایی به قطر ارسال و علاوه بر آن، ۴۶۰ تن مواد غذایی با شناور راهی قطر کرده بود.

در همان روز منصور پوریان رئیس شرکت صادرات دام زنده ایران اعلام کرده بود که ۶۶ تن گوشت گاو به قطر صادر شده است و ۹۰ تن دیگر گوشت گاو به این کشور صادر خواهد شد.

عربستان، مصر، امارات، بحرین، یمن، مالدیو و لیبی روز دوشنبه ۱۵ خرداد، اعلام کردند که روابط دیپلماتیک خود را با قطر، به‌خاطر آنچه حمایت این کشور از «تروریسم» یا «حفاظت از امنیت ملی» خود نامیدند، قطع کرده‌اند.

قطر که پایگاه ۱۱ هزار نیروی نظامی آمریکا و ائتلاف بین‌المللی است، اتهام حمایت از گروه‌های تروریستی را «بی‌پایه» توصیف می‌کند.

ترکیه و ایران اخیرا خطوط ویژه دریایی و هوایی برای انتقال اقلام ضروری به قطر در نظر گرفته‌اند. همچنین به دلیل جلوگیری از پرواز هواپیماهای قطری از آسمان عربستان، امارات و بحرین، بسیاری از پروازهای این کشور از آسمان ایران انجام می‌شود.

در همین حال علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی ایران روز ۲۰ خرداد گفته بود که پس از این اتفاق و عبور هواپیماهای قطری از آسمان ایران ترافیک هوایی عبوری از آسمان ایران، ۱۷ درصد افزایش یافته است.

محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران، نیز نسبت به تشدید اختلافات قطر و کشورهای همسایه ابراز نگرانی کرده و گفته که جمهوری اسلامی آماده است به گفت‌وگو بین طرفین کمک کند.

در همین حال سخنگوی وزارت خارجه ایران روز یکشنبه ۲۸ خرداد خبر داده بود که حسین جابری انصاری ،معاون وزیر خارجه ایران، در سفر به دوحه پیام حسن روحانی را به امیر قطر اعلام کرده است.

آقای جابری انصاری در همان روز اعلام کرده بود که ایران در موضوع قطر به دنبال «فرصت‌طلبی لحظه‌ای» نیست و «نگاه درازمدت» دارد.

پس از آن نیز محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت، گفت که این پیام شفاهی و دربارهٔ «امنیت منطقه و بهبود روابط دو جانبه» بوده است.

حدود یک هفته پیش از قطع روابط این چند کشور با قطر، شیخ تمیم حمد آل ثانی، امیر قطر، در گفت‌وگویی تلفنی با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، بر «تقویت همکاری با تهران» تأکید کرده بود.

این تماس تلفنی چند روز پس از جنجال‌ها دربارهٔ انتشار سخنان منسوب به شیخ تمیم بن حمد آل ثانی انجام شده بود.

قطر روز چهارشنبه سوم خرداد اعلام کرده بود که خبرگزاری دولتی این کشور هک شده و اظهاراتی به نقل از امیر این کشور، در انتقاد از آمریکا و در تمجید از ایران، حزب‌الله، حماس و اخوان‌المسلمین در این خبرگزاری منتشر شده است.

به رغم تکذیب حکومت قطر اما خبرگزاری‌ها و رسانه‌های عربستان و امارات متحده عربی به انتشار اظهارات منسوب به شیخ تمیم بن حمد آل ثانی پرداختند و وزارت خارجه قطر از این گفته‌ها ابراز تعجب کرد.

XS
SM
MD
LG