لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۶

امارات: انزوای قطر احتمالا سال ها طول می کشد


وزیر خارجه امارات متحده عربی روز دوشنبه ۲۹ خرداد گفت: اگر قطر سیاست خارجی خود را تغییر ندهد کشورهای عرب همسایه برای «سال ها» آن کشور را منزوی خواهند کرد. در مقابل، ‌وزیر خارجه قطر روز دوشنبه گفت: دوحه تا زمانی که این کشورها تحریم های تجاری و مسافرتی خود علیه قطر را لغو نکنند،‌ وارد مذاکره با آنان نخواهد شد.

عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر دو هفته پیش مناسبات دیپلماتیک،‌ تجاری و ترابری خود را با قطر قطع کردند. این کشورها قطر را به ایجاد بی ثباتی در منطقه، حمایت از تروریسم و نزدیکی به ایران متهم کرده اند. ولی حکومت قطر این اتهامات را رد کرده است.

در روزهای گذشته، کویت سعی کرده است بین این کشورها میانجیگری کند ولی تلاش هایش تاکنون دستاوردی نداشته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، انور قرقاش، وزیر خارجه امارات متحده عربی، روز دوشنبه در پاریس به خبرنگاران گفت:«میانجیگری کویت مفید خواهد بود و در آینده مطالبات ما اعلام خواهد شد. قطر درخواهد یافت وضعیت انزوای آن کشور ممکن است سال ها طول بکشد. اگر آنها می خواهند به خاطر سیاست های خود منزوی شوند، بگذار منزوی شوند. آنها فعلا در مرحله تکذیب و واکنش خشمگینانه هستند.»

وی افزود که نگرانی عمده کشورهای عربی در ارتباط با قطر، ارتباطش با گروه های مرتبط با القاعده و سایر گروه های اسلام گرای تندرو در منطقه از جمله اخوان المسلمین و حماس است. به گفته وزیر خارجه امارات متحده عربی، فهرستی از شکایات و مطالبات کشورهای عربی از حکومت قطر در روزهای آینده تکمیل و منتشر خواهد شد.

آقای قرقاش در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به آنچه حمایت حکومت قطر از گروه های تندرو اسلام گرا در یمن، لیبی و سوریه نامید، گفت:«از نظر ما بحران تشدید نخواهد شد بلکه نتیجه این وضعیت انزوای قطر است. قطر ظاهرا بخشی از ماست ولی همواره تلاش می کند مواضع ما را تضعیف کند.»

او اضافه کرد:«این احتمال وجود دارد که ترکیه و ایران بخواهند خلاء ایجاد شده بر اثر این بحران را پر کنند» و از دولت ترکیه که از قطرحمایت کرده است خواست بی طرف بماند.

وزیر خارجه امارات متحده عربی که در جریان سفر به کشورهای اروپایی برای جلب حمایت آنها از اعمال فشار بر قطر از پاریس دیدن می کند، گفت: «حتی زمانی که قطر از مواضع خود عقب نشینی کند لازم است اقدامات و سیاست خارجی این کشور زیر نظر قرار بگیرد و حکومت های غربی می توانند این کار را به عهده بگیرند.»

او افزود:«به قطر اعتماد نداریم. شاید فرانسه، بریتانیا، آمریکا و یا آلمان با توجه به وزن دیپلماتیک و توانایی های فنی خود بتوانند نظارت بر این کشور را به عهده بگیرند.»

همزمان،‌ محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، وزیر خارجه قطر، روز دوشنبه گفت:«دوحه تا زمانی که این کشورها تحریم های تجاری و مسافرتی خود علیه قطر را لغو نکنند،‌ وارد مذاکره با آنان نخواهد شد.»

وی افزود:«آنها باید موانع بر سر راه گفت و گو را بردارند.»

در این میان، نیروهای مسلح قطر روز دوشنبه همراه با نیروهای ترکیه که در این کشور مستقر شده اند،‌ رزمایش نظامی انجام دادند.

خبرگزاری رویترز این اقدام را به نمایش گذاشتن همکاری های نزدیک قطر با یکی از معدود متحدان خارجی خود توصیف کرد.

شبکه خبری الجزایر، تصاویری از حرکت خودروهای نظامی در خیابان ها را نشان داد و گزارش داد که نیروهای بیشتری از ارتش ترکیه روز یکشنبه برای شرکت در این رزمایش وارد قطر شدند.

با این همه، کارشناسان نظامی در منطقه به رویترز گفتند که این رزمایش با شرکت نیروهای ترکیه که از قبل در قطر مستقر شده بودند، انجام شده است.

پارلمان ترکیه پس از قطع مناسبات شماری از کشورهای عربی با دوحه،‌ لایحه اعزام نیروی نظامی بیشتر به قطر را تصویب کرد. تاکنون بر اساس توافق سال ۲۰۱۴ بین ترکیه و قطر، حدود ۹۰ پرسنل نظامی ترکیه در یک پایگاه مستقر بوده اند ولی ترکیه می گوید در آینده ممکن است حدود سه هزار نظامی دیگر به آن کشور اعزام کند.

به نوشته رویترز، بحران عمیق دیپلماتیک در منطقه برای دولت آمریکا که با هر دو سوی مناقشه روابط بسیار نزدیکی دارد یک آزمایش بزرگ خواهد بود.

XS
SM
MD
LG