لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۶

آمریکا و قطر قرارداد ۱۲ میلیارد دلاری خرید جنگنده امضا کردند


وزیران دفاع آمریکا و قطر، قرارداد فروش ۳۶ فروند جنگنده اف-۱۵ به ارزش ۱۲ میلیارد دلار را در واشینگتن امضا کردند.
وزیران دفاع آمریکا و قطر، قرارداد فروش ۳۶ فروند جنگنده اف-۱۵ به ارزش ۱۲ میلیارد دلار را در واشینگتن امضا کردند.

در حالی که تلاش‌ها برای یافتن راه حل بحران میان قطر و کشورهای حوزه خلیج فارس ادامه دارد، ایالات متحده آمریکا و قطر از امضای قرارداد فروش ۱۲ میلیارد دلار جنگنده به قطر خبر دادند.

وزیران دفاع آمریکا و قطر، روز چهارشنبه ۲۴ خرداد، قرارداد فروش ۳۶ فروند جنگنده اف-۱۵ به ارزش ۱۲ میلیارد دلار را در واشینگتن امضا کردند. هم‌زمان، دو کشتی جنگی ارتش آمریکا به منظور انجام مانور دریایی مشترک آمریکا و قطر به آب‌های خلیج فارس رسید.

رسانه‌ها خبر داده‌اند که قرار است ده هزار سرباز آمریکایی که در یکی از بزرگترین پایگاه‌های آمریکا در منطقه، در قطر حضور دارند، به ماموریت خود ادامه دهند.

خالد العطیه، وزیر دفاع قطر در واشنگتن گفت: «قطر و ایالات متحده آمریکا که سال‌ها با داشتن همکاری نظامی، شانه به شانه یکدیگر جنگیدند،‌ حالا در تلاش برای ریشه‌کن کردن تروریسم هستند.»

ارتش ایالات متحده اعلام کرده است که این قرارداد مشابه قرارداد ۲۱ میلیارد دلاری است که برای فروش ۷۲ فروند جنگنده اف- ۱۵ در آخرین ماه‌های ریاست جمهور باراک اوباما میان آمریکا و قطر امضا شد. هنوز مشخص نشده که آیا این قرارداد بخشی از همان قرارداد محسوب می‌شود و یا قراردادی جدید است. شرکت بوئینگ پیمانکار اصلی فروش جت‌های جنگنده به قطر و سایر کشورهای خاورمیانه است.

آمریکا از نظر صادرات سلاح رتبه اول را در دنیا دارد. به گزارش موسسه بین المللی پژوهش‌های صلح استکهلم در سوئد موسوم به سیپری، آمریکا در فاصله سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ نزدیک به ۳۳ در صد سهام بازار جهانی سلاح را به خود اختصاص داد.

تلاش برای میانجی‌گری

در آخرین تلاش برای حل بحران میان قطر و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه روز چهارشنبه وارد دوحه شده و با مقامات این کشور دیدار و گفت وگو کرد.​

در روزهای اخیر عربستان امارات متحده عربی و بحرین، سه عضو شورای همکاری خلیج فارس به همراه مصر مناسبات سیاسی و اقتصادی خود را با قطر به اتهام حمایت از بنیادگرایان قطع کردند. قطر متهم است که از گروه‌های اسلامگرا در منطقه و ایران حمایت می‌کند.

در پی آن، دونالد ترامپ رییس‌جمهوری آمریکا گفته بود «ملت قطر به صورت تاریخی،‌ از افراط‌گرایان حمایت کرده است». در همین حال خواستار کاهش تنش از طریق گفتگو میان قطر و همسایگانش شد.

سفیر امارات در آمریکا نیز گفته بود، کشورهای عربی که با قطر قطع رابطه کرده‌اند، برنامه‌ای برای اقدام نظامی علیه این کشور ندارند، ولی در صورتی که قطر سیاست‌های خود را تغییر ندهد فشارهای اقتصادی تشدید خواهد شد.

عربستان امارات متحده عربی و بحرین، ضمن قطع روابط دیپلماتیک با قطر، مرزهای دریایی، هوایی و زمینی خود را روی این کشور بسته‌اند و تحریم‌های اقتصادی نیز علیه دوحه اعمال کرده‌اند.

دور تازه تنش‌ بین قطر و عربستان، امارات و بحرین پس از انتشار گزارشی ازسخنان منسوب به امیر قطر در خبرگزاری دولتی این کشور آغاز شد. قطر می‌گوید این اظهارات جعلی است و خبرگزاری دولتی این کشور هک شده بود.

XS
SM
MD
LG