لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۲

وزیر امور خارجه ترکیه با مقامات قطری دیدار کرد


مولود چاووش اوغلو میگوید، ترکیه برای حل بحران قطر تلاش می کند.
مولود چاووش اوغلو میگوید، ترکیه برای حل بحران قطر تلاش می کند.

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه روز چهارشنبه در راستای حل و فصل بحران قطر وارد دوحه شده و با مقامات این کشور دیدار و گفت وگو کرده است.

به گزارش رویترز، وزیر امور خارجه ترکیه در فرودگاه دوحه به خبرگزاری رسمی قطر گفته است: ما نمی خواهیم هیچ اختلافی بین برادران در شورای همکاری خلیج فارس وجود داشته باشد. این کافی نیست که بگوییم اختلاف وجود دارد و هیچ اقدامی برای حل و فصل و آن نکرد.

مولود چاووش اوغلو اضافه کرده است: ترکیه درصدد حل این بحران بی سابقه بین برداران در شورای همکاری خلیج فارس است.

گزارش ها حاکی است که مولود چاووش اوغلو و نهاد زیبکچی، وزیر اقتصاد ترکیه با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر در خصوص بحران اخیر گفت وگو کرده اند.

مولود چاووش اوغلو همچنین روز چهارشنبه با همتای قطری خود دیدار و گفت وگو کرده است.

عربستان امارات متحده عربی و بحرین، سه عضو شورای همکاری خلیج فارس به همراه مصر مناسبات سیاسی و اقتصادی خود را با قطر به اتهام حمایت از بنیادگرایان قطع کردند. قطر متهم است که از گروه‌های اسلامگرا در منطقه و ایران حمایت می‌کند.

رویترز می گوید، مولود چاووش اوغلو قرار است پس از دوحه به کویت سفر کند. امیر کویت از زمان آغاز دور تازه تنش بین قطر و دیگر کشورهای عرب منطقه کوشیده است تا بین آنها میانجیگری کند.

ترکیه و قطر در برخی از مسایل خاورمیانه مواضع مشترکی دارند. هر دو کشوراز گروه اخوان الملسمین در مصر حمایت می کنند و حماس را نیز گروهی تروریستی نمی دانند.

کشور های عربستان، امارات متحده عربی، بحرین و مصر اعلام کرده اند که برای ازسر گیری روابط با قطر شروطی دارند.شبکه الجزیره وابسته به قطر می گوید، این شروط شامل قطع روابط با ایران و اخراج اعضای حماس و اخوان الملسمین از دوحه است.

در همین حال سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر، روز چهارشنبه گفته است: شروطی که برای قطر تعیین شده اند برای امنیت ملی کشورهای مصر، عربستان سعودی، بحرین و امارات ضروری هستند.

وی اضافه کرده است: این حرکت، نتایجی جدی، قاطع و سریع به همراه خواهد داشت.

درهمین حال، عبد الفتاح السیسی،رئیس جمهور مصر در برلین گفته است، بحران قطر به درگیری نظامی منجر نمی شود.

سفیر امارات در آمریکا نیز روز گذشته گفته بود، کشورهای عربی که با قطر قطع رابطه کرده‌اند، برنامه‌ای برای اقدام نظامی علیه این کشور ندارند، ولی در صورتی که قطر سیاست‌های خود را تغییر ندهد فشارهای اقتصادی تشدید خواهد شد.

عربستان امارات متحده عربی و بحرین، ضمن قطع روابط دیپلماتیک با قطر، مرزهای دریایی، هوایی و زمینی خود را روی این کشور بسته‌اند وتحریم‌های اقتصادی نیز علیه دوحه اعمال کرده اند.

دور تازه تنش‌ بین قطر و عربستان، امارات و بحرین پس از انتشار گزارشی ازسخنان منسوب به امیر قطر درخبرگزاری دولتی این کشور آغاز شد. قطر می گوید این اظهارات جعلی است و خبرگزاری دولتی این کشور هک شده بود.

XS
SM
MD
LG