لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۳

هشدار سناتور آمریکایی درباره توقف فروش تسلیحات به کشورهای عرب تا حل بحران قطر


باب کورکر، رییس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا،
باب کورکر، رییس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا،

باب کورکر، رییس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، روز دوشنبه در نامه‌ای به وزیر امور خارجه آمریکا هشدار داده است تا زمانی که راه حلی برای بحران قطر مشخص نشود، کلیه قراردادهای تسلیحاتی با شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس را متوقف می کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، باب کورکر در نامه‌ای به رکس تیلرسون نوشته است: همه کشور‌های منطقه می بایست اقدامات خود را علیه تروریسم تشدید کنند، اما اختلافات اخیر بین اعضای شورای همکاری خلیج فارس باعث می شود تا به مبارزه با داعش (گروه حکومت اسلامی) و مقابله با ایران لطمه وارد شود.

رییس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا اضافه کرده است: به همین دلیل، ما قبل از صدور هر گونه مجوز جدید در جریان بررسی‌های غیررسمی فروش تسلیحات به کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، می بایست درک و شناخت بهتری از راه حلی برای پایان دادن به اختلافات کنونی به دست بیاوریم و آنها را دوباره متحد سازیم.

طبق گزارش، قوانین آمریکا وزارت امور خارجه این کشور را ملزم می کند که ۳۰ روز پیش از فروش هرگونه سلاح به یک کشور خارجی کنگره را از چنین موضوعی مطلع کند. کنگره آمریکا می تواند چنین قراردادهایی را متوقف کند.

آسوشیتدپرس می گوید، باب کورکر به عنوان رییس کمیته روابط خارجی سنا نقش مهمی در فروش تسلیحات به کشورهای خارجی ایفا می کند.

عربستان امارات متحده عربی و بحرین، به همراه مصر بیش از سه هفته پیش مناسبات سیاسی و اقتصادی خود را با قطر قطع کردند. این کشور‌ها شروط ۱۳ گانه‌ای برای از سرگیری روابط و پایان دادن به تحریم علیه قطر مطرح کرده اند.

قطر در واکنش گفته است که این شروط «واقع بینانه» و «قابل اجرا» نیستند، ولی آنها را بررسی کرده به طور رسمی به آنها پاسخ می دهد.

گفته می شود، قطع روابط دیپلماتیک با ایران، برچیدن پایگاه نظامی ترکیه و بستن شبکه الجزیره از جمله شروط ۱۳‌ گانه عربستان، امارات و متحدانشان برای از سرگیری روابط با قطر است. از قطر خواسته شده است طی ده روز آینده این درخواست‌ها را اجرا کند.

این در حالی است که رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه گفته برخی از شروطی که گروهی از کشورهای عربی برای بهبود روابط با قطر گذاشته‌اند «شروط بسیار سختی» است.

با این حال، وزیر امور خارجه آمریکا از این چهار کشور عرب خواسته با قطر همکاری کرده و راه حلی برای بحران کنونی پیدا کنند.

ایالات متحده و قطر، ۲۶ خرداد ماه، با حضور وزیران دفاع دو کشور در واشینگتن، قراردادی به ارزش ۱۲ میلیارد دلار امضا کردند که فروش ۳۶ فروند جنگنده فوق‌پیشرفته اف-۱۵ را در برمی‌گیرد.

این در حالی است که سنای آمریکا در ۲۴ خرداد با اختلاف رای اندکی فروش ۵۰۰ میلیون دلار «بمب‌های هدایت‌شونده» به عربستان سعودی را به تصویب رساند.

XS
SM
MD
LG