لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۴

تیلرسون خواستار «گفت‌وگوی مستمر» ۴ کشور عربی و قطر شد


رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا
رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا

رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، روز یک‌شنبه گفت که برخی از شروطی که گروهی از کشورهای عربی برای بهبود روابط با قطر گذاشته‌اند «شروط بسیار سختی» است، اما در عین حال خواستار آن شد که این ۴ کشور و قطر با هم همکاری کنند و راه حلی برای این بحران بیابند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای تیلرسون این مطلب را روز یک‌شنبه ۴ تیر طی یک بیانیه و پس از چند روز مکالمه تلفنی با مقام‌های ریاض و دوحه بیان کرد.

وزیر خارجه آمریکا در این بیانیه گفت: «در حالی که عمل کردن به برخی قسمت‌ها [از این شروط] برای قطر بسیار سخت خواهد بود، نکات زیادی هم هست که می‌شود بر اساس آنها گفت‌وگوی مستمری را دنبال کرد و به راه حل رسید.

او تأکید کرد: «همگی ما متفق‌القولیم که باید تروریسم را متوقف و با افراط‌گرایی مبارزه کرد. به باور ما، اگر هم‌پیمانان و شرکای ما برای رسیدن به این هدف با هم همکاری کنند، این امر آنها را قدرتمندتر خواهد کرد.»

گروهی از کشورهای عربی به رهبری عربستان از حدود سه هفته پیش تحریم شدید و گسترده‌ای را علیه قطر به اجرا گذاشته‌اند و از میان این کشورها، عربستان سعودی، بحرین، امارات متحده عربی و مصر در روزهای اخیر از قطر خواسته‌اند برای بیرون آمدن از تحریم، شروط سیزده‌گانه‌ای را بپذیرد.

بر اساس این شروط، از قطر خواسته شده است تا روابط خود را با ایران به‌شدت محدود و پایگاه نظامی ترکیه را در خاک خود تعطیل کند، و همچنین ارتباط خود را با گروه‌های اسلام‌گرای منطقه نظیر اخوان‌المسلمین، داعش، القاعده و نیز حزب‌الله لبنان که مورد حمایت ایران است، قطع کند.

تعطیلی شبکه تلویزیونی الجزیره قطر که برنامه‌های آن با مخالفت عربستان سعودی و برخی دیگر کشورهای عربی روبه‌رو است، و همکاری قطر برای تعقیب مخالفان دولت‌های عربستان سعودی، مصر، بحرین، امارات متحده عربی، آمریکا و دیگر کشورها، از دیگر شروط سیزده‌گانه برای بهبود روابط با قطر است.

قطر که پایگاه ۱۱ هزار نیروی نظامی آمریکا و ائتلاف بین‌المللی است، اتهام حمایت از گروه‌های تروریستی را «بی‌پایه» توصیف می‌کند.

دولت قطر جمعه دوم تیرماه شرایط چهار کشور عربی برای از سرگیری روابط را «غیر واقع‌بینانه» و غیرقابل اجرا خواند اما با این حال اعلام کرد که این فهرست را بررسی می‌کند و به آن پاسخ می‌دهد.

عربستان، امارات، بحرین و مصر به قطر ۱۰ روز فرصت داده‌اند تا برای برچیده شدن تحریم و محاصره علیه خود، این شروط را بپذیرد.

به گزارش شبکه خبری الجزیره، رکس تیلرسون در بیانیه روز یک‌شنبه خود دربارهٔ این تنش افزود که «گام بعدی سازنده این خواهد بود که هریک از این کشورها با هم نشسته و گفت‌وگوها را دنبال کنند.»

وزیر خارجه آمریکا هم‌چنین خواستار کاهش «جدل لفظی» بین این کشورها شد تا از این طریق «تنش‌ها کاهش پیدا کند».

آقای تیلرسون در پایان گفت که واشینگتن از تلاش‌های میانجی‌گری کویت بین قطر و کشورهای یادشده حمایت می‌کند.

با وجود تأکید کشورهای تحریم‌کننده قطر بر قطع روابط دوحه با تهران، شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، گفت‌وگویی تلفنی با حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، داشت که طرفین در آن بر افزایش روابط تأکید کردند.

ایران و ترکیه اخیراً به تأمین اقلام ضروری قطر پرداخته‌اند و حسن روحانی نیز در این گفت‌وگوی تلنفی تأکید کرد که فضای هوایی، زمینی و دریایی ایران «همواره به روی قطر به عنوان کشور برادر و همسایه گشوده خواهد بود».

XS
SM
MD
LG