لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۷

اروپا: حملات به غیرنظامیان سوری متوقف نشود هر گزینه‌ای را مد نظر قرار می‌دهیم


پوتین برای دیدار با شماری از سران اروپایی به برلین رفته بود
پوتین برای دیدار با شماری از سران اروپایی به برلین رفته بود

اعضای اتحادیه اروپا در بیانیه مشترکی، حملات نیروهای نظامی دولت سوریه و نیز متحدان او «به ویژه روسیه» به غیرنظامیان را «شدیدا محکوم» کرده و می‌گویند برای توقف این حملات «هر گزینه‌ای را مد نظر قرار می‌دهند».

‌نشست سران ۲۸ عضو اتحادیه اروپا روز ۲۹ مهر ماه در بروکسل برگزار و بیانیه مشترک این اتحادیه نیز پس از آن صادر شده‌است.

یک روز پیش از آن رهبران فرانسه و آلمان در دیداری با رئیس‌جمهوری روسیه خواستار برقراری آتش‌بسی طولانی‌تر و پایدارتر در سوریه شدند. ساعاتی بعد ارتش سوریه آتش‌بسی یک طرفه در شرق حلب اعلام کرد تا آن‌طور که دمشق می‌گوید ساکنان اجازه داشته باشند مناطقی که در گیری در آن‌ها جریان دارد را ترک کنند.

اکنون دونالد توسک، رئیس شورای اروپایی، به نقل از سران اتحادیه، در بیانیه‌ای که صادر کرده‌اند خواستار «پایان دادن به جنایت‌ها» و «برقراری فوری آتش‌بس» شده و می‌گوید در صورت «ادامه جنایت‌ها، هر گزینه‌ای را مد نظر قرار می‌دهند».

با وجود این بیانیه اما، خبرگزاری فرانسه به نقل از منابعی در این اتحادیه، می‌گوید اشاره مستقیم به گزینه «تحریم روسیه» که در پیش‌نویس آن آمده بود، در بیانیه‌ نهایی کنار گذاشته شده‌است.

دونالد توسک می‌گوید «تمام کسانی که در نقض حقوق انسان‌دوستانه بین‌المللی و حقوق بشر دست داشته‌اند، باید پاسخگوی اعمال خود باشند».

رئیس شورای اروپایی در عین حال به اقدامات روسیه در «نقض حریم هوایی، فعالیت‌های دروغین، حملات سایبری، دخالت در امور سیاسی کشورهای بالکان و فرای آن‌ها» اشاره کرده و می‌گوید راهبرد مسکو «تضعیف اتحادیه اروپا» است.

اتحادیه اروپا می‌گوید قصد ندارد بر تنش‌ها میان خود و روسیه بیافزاید، در عین حال در مقابل هر گامی که دولت آن کشور بر می‌دارد، واکنش نشان خواهد داد.

روسیه از مهم‌ترین متحدان بشار اسد به شمار می‌رود و ارتش آن به طور مستقیم در بمباران و حملات به شورشیان در مناطقی، به ویژه در حلب، حضور دارد. بحران حلب، طی روزها و هفته‌های گذشته، در پی تمدید نشدن آتش‌بس یک‌هفته‌ای سوریه، بار دیگر فزونی گرفته‌است.

شورشیان می‌گویند هدف نهایی دولت سوریه کشتن یا وادار کردن آن‌ها به تسلیم‌شدن است. دولت سوریه می‌گوید تمام گروه‌هایی که در شرق حلب باقی مانده و اسلحه در دست دارند «تروریست» هستند.

ایالات متحده و اروپا، خواستار تمرکز حملات، تنها بر گروه موسوم به حکومت اسلامی و شاخه القاعده هستند. مسکو می‌گوید حملات ارتش روسیه «با دقت» و تنها به «تروریست‌ها» انجام می‌شود.

اما در همین مدت زمان کوتاه، از پایان آتش‌بس هفت‌روزه، دست‌کم ۳۲۰ غیرنظامی کشته شده‌اند که از این شمار بیش از ۱۰۰ نفر کودک هستند.

روز چهارشنبه هفتاد عضو سازمان ملل در نامه‌ای به دبیر کل این سازمان خواستار گفت‌وگو در مورد وضعیت حلب، در مجمع عمومی آن شدند.

XS
SM
MD
LG