لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۷

اتحادیه اروپا بر سر ادامه تحریم‌های روسیه توافق کرد


تانک جدایی‌طلبان هوادار روسیه در جمهوری خودخوانده دونتسک اوکراین
تانک جدایی‌طلبان هوادار روسیه در جمهوری خودخوانده دونتسک اوکراین

نمایندگان اتحادیه اروپا در نشست خود در بروکسل، توافق کردند که شش ماه دیگر به روند تحریم‌های روسیه ادامه دهند. مسکو نیز می‌گوید به این موضوع واکنش نشان خواهد داد.

نمایندگان ۲۸ کشور اتحادیه ۲۷ خرداد ماه بر سر ادامه تحریم‌ها به توافق رسیدند و با این حساب تائید این موضوع در گردهمایی وزیران خارجه کشورها در روز دوشنبه در لوکزامبورگ تنها حالت تشریفاتی خواهد داشت.

با این حساب به نظر نمی‌رسد در نشست سران اتحادیه اروپا در پایان هفته آینده میلادی، کنشی رسمی علیه مسکو صورت گیرد.

بنا به گزارش‌ها از روسیه، کرملین گفته است به این حرکت واکنش نشان خواهد داد.

خبرگزاری روسی «ریا» از قول سخنگوی کاخ کرملین، دمیتری پسکوف، نقل کرده است که مسکو تا زمانی که تمدید تحریم‌ها رسما اعلام شود، منتظر خواهد ماند.

خبرگزاری رویترز می‌گوید به نظر می‌رسد روسیه نیز تحریم‌های خود علیه اعضای اتحادیه اروپا را، از جمله در مورد واردات مواد غذایی از آنها، تمدید خواهد کرد.

تحریم‌ها علیه انرژی، صنایع دفاعی و بخش‌های مالی روسه از ژوئیه سال ۲۰۱۴ میلادی آغاز شده است.

اتحادیه اروپا و متحدان آن در غرب، از جمله ایالات متحده، در پی الحاق شبه‌جزیره کریمه اوکراین به روسیه و نیز آغاز و ادامه تنش‌ها در شرق اوکراین، وضع تحریم‌های خود را علیه مسکو آغاز کردند.

غرب، روسیه را متهم به حمایت از جدایی‌طلبان در شرق اوکراین می‌کند. در عین حال الحاق شبه‌جزیره کریمه را نیز غیرقانونی می‌داند. مسکو اتهام حمایت از جدایی‌طلبان اوکراینی را رد می‌کند.

خبرگزاری رویترز می‌گوید ایگور سنچین، رئیس مهم‌ترین تولیدکننده نفت در روسیه، شرکت «روس‌نفت»، که از متحدان ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری آن کشور به شمار می‌رود، تحریم‌ها را به زیان هر دو طرف دانسته است.

آقای سنچین می‌گوید امیدوار است این وضعیت برای مدت خیلی طولانی ادامه پیدا نکند.

روابط میان کشورهای غربی و روسیه با تنش‌هایی همراه شده که بسیاری آن را از زمان پایان جنگ سرد، بی‌سابقه می‌دانند.

رئیس‌جمهوری روسیه، سه‌شنبه، در سخنانی که «نگرانی» غرب را همراه داشته، گفت کشورش در سال جاری بیش از ۴۰ موشک بالیستیک قاره‌پیمای جدید به زرادخانه خود اضافه می‌کند.

XS
SM
MD
LG