لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۹

بحران اوکراین؛ رهبران اروپا واکنش به روسیه را بررسی می‌کنند


روز شنبه رهبران اتحادیه اروپا در بروکسل، بلژیک، گرد هم می‌آیند تا در مورد واکنش به روسیه، در پی افزایش «حضور» آن کشور در بحران اوکراین و نیز انتخاب چهره‌های کلیدی این اتحادیه گفت‌وگو کنند.

سران ۲۸ کشور اتحادیه اروپا، روز شنبه ۸ شهریور، در حالی گرد هم می‌آیند که اتهام‌ها و انتقادها علیه مسکو و حضور نیروهای نظامیش در داخل خاک اوکراین بالا گرفته است.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید همزمان نگرانی‌ها از روبه‌رو شدن با جنگی تمام‌عیار در مرزهای شرقی اتحادیه نیز بیشتر شده است.

تنها یک روز پیش از این، وزیران خارجه کشورهای عضو در مورد آنچه خبرگزاری رویترز «کنشی جدی‌تر» علیه روسیه نامیده، مذاکره کردند، ولی تصمیم‌گیری نهایی به عهده سران کشورها گذاشته شده است.

به گزارش رویترز، در جلسه غیررسمی وزیران خارجه در میلان، ایتالیا، آنها در مورد امکان افزایش تحریم نظامی، افزایش فهرست افراد و بخش‌هایی که هدف تحریم اقتصادی قرار گرفته‌اند و ارسال کمک نظامی به اوکراین، گفت‌وگو کرده‌اند.

با این همه دیپلمات‌ها هر تصمیمی در این مورد را به جلسه سران واگذاشته‌اند.

در روزی که وزیران خارجه اتحادیه اروپا گرد آمدند، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، نیز اقدامات نظامی روسیه در اوکراین را محکوم کرده، خواست تا آنها متوقف شوند.

ناتو روز پنج‌شنبه اعلام کرده بود که روسیه دست‌کم هزار نیروی نظامی برای کمک به شورشیان هوادار مسکو به اوکراین فرستاده و ۲۰ هزار نیروی دیگر نیز در مرز این کشور مستقر کرده است.

اوکراین نیز روسیه را به اشغال شهر مرزی نووآزوفسک متهم کرده، اتهامی که مسکو آن را مطلقا رد می‌کند.

دبیرکل ناتو اما می‌گوید اکنون واضح است که نیروهای روسی با تجهیزات، به طور غیرقانونی، به جنوب شرقی اوکراین سرازیر شده‌اند.

پنج هفته پیش اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را علیه روسیه وضع کرد، اما با انتشار مستندات در مورد حضور مستقیم روسیه در اوکراین، اتحادیه اروپا بار دیگر تحت فشار است تا بر تحریم‌ها بیافزاید.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، روز پنج‌شنبه گفته بود «چنین رفتاری (از سوی روسیه) نمی‌تواند بی‌پاسخ بماند».

چهره‌های جدید در راه

سران اتحادیه اروپا در عین حال روز شنبه دست به انتخاب چهره‌های کلیدی برای مقام‌های اصلی آن اتحادیه خواهند زد.

انتخاباتی که پس از راه‌یابی نمایندگان جدید پارلمان اروپا صورت می‌گیرد.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید برای جایگزینی کاترین اشتون، بارون بریتانیایی که نمایندگی ارشد امور سیاست خارجی و امنیتی را بر عهده دارد، از فدریکا موگه‌رینی، وزیر خارجه ۴۱ ساله ایتالیا، به عنوان چهره اصلی نام برده شده است.

با این همه خانم موگه‌رینی از سوی برخی کشورهای اروپای مرکزی و شرقی با انتقاد روبه‌رو بود که در دیپلماسی تجربه کافی را ندارد و نیز در برابر روسیه «نرم‌خو» است.

البته ایتالیا در این زمان بر شدت تحریم‌ها علیه روسیه افزود.

از دونالد توسک، نخست‌وزیر راست‌گرای میانه‌روی لهستان، به عنوان یکی از کاندیداهای اصلی ریاست اتحادیه نام برده می‌شود. او از حمایت آلمان، قدرتمندترین عضو اتحادیه اروپا، برخوردار است.

از نخست‌وزیر سوسیال دمکرات دانمارک نیز به عنوان دیگر نامزد این مقام نام برده شده است.

XS
SM
MD
LG