لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۷

دبیرکل سازمان ملل: بحران اوکراین به طور خطرناکی تشدید شده است


به دنبال انتشار گزارش‌ها درباره تهاجم نظامی روسیه به شهر مرزی نووآزوفسک در اوکراین، دبیر کل سازمان ملل متحد هشدار داد که بحران اوکراین به طور «خطرناکی» تشدید شده است.

همچنین آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، نیز روسیه را به سخت‌تر شدن حلقه تحریم‌های اتحادیه اروپا تهدید کرد.

اوکراین روز پنج‌شنبه، ششم شهریور، اعلام کرد که روسیه با اعزام واحدهای نظامی خود به خاک اوکراین، شهر مرزی نووآفسک و مناطق دیگری در جنوب شرقی این کشور را اشغال کرده است.

مسکو اما این اتهام را رد کرده و آن را سناریویی ساخته و پرداخته خارجی‌ها دانسته است.

خبرگزاری روسی اینترفکس در همین زمینه اظهارات ژنرال ایگور کوناشنکوف، مقام عالی وزارت دفاع روسیه را بازتاب داده است که می‌گوید: «ما متوجه انتشار این شایعات خبری شده‌ایم و ناچاریم طراحان خارجی و اندک مدافعان آن در روسیه را مایوس کنیم».

وی در ادامه اظهارات خود تاکید کرده است که این اخبار هیچ بویی از واقعیت نبرده است.

اما از سوی دیگر، بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد گفته است که اگر این اخبار تایید شود، به معنای آن خواهد بود که بحران اوکراین به طور «خطرناکی» تشدید شده است.

استفانه دوژاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد نیز در این باره اظهار داشت: «جامعه جهانی نمی‌تواند اجازه دهد که این وضعیت وخیم‌تر بشود و خشونت‌ و ویرانی ناشی از این منازعه در شرق اوکراین ادامه یابد».

گزارش‌ها همچنین حاکی از آن است که شورای امنیت سازمان ملل متحد به درخواست لیتوانی روز پنج‌شنبه جلسه‌ای در رابطه با بحران اوکراین خواهد داشت.

در همین حال، فرماندهی ناتو هجوم نیروهای روسیه به خاک اوکراین را تایید کرده و گفته است که تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد نیروهای نظامی روسیه مجهز به سلاح‌های سنگین در خاک اوکراین دست به عملیات زده‌اند.

ناتو تعداد سربازان روسی را که به خاک اوکراین هجوم برده‌اند، بیش از هزار نفر عنوان کرده است.

با این حال، پترو پورشنکو رییس جمهوری اوکراین پس از سقوط یک شهر این کشور به دست جدایی طلبان هوادار روسیه گفت که وضعیت در شرق اوکراین به شکل «فوق العاده‌ای دشوار... ولی تحت کنترل» است.

پیش از این دولت آمریکا هشدار داده بود که روسیه در صدد انجام یک عملیات نظامی و ضدحمله به اوکراین است.

XS
SM
MD
LG