لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۲

آمریکا: روسیه در حال تدارک حمله جدیدی به اوکراین است


جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا
جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا

دولت ایالات متحده می‌گوید که روسیه در حال تدارک یک عملیات نظامی جدید و ضدحمله به شرق اوکراین است. مسکو اما گزارش‌ها درباره افزایش فعالیت‌های نظامی خود در مرز اوکراین را رد کرده است.

خبرگزاری‌های آسوشیتدپرس و رویترز روز چهارشنبه، پنجم شهریور اظهارات جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، را بازتاب دادند که می‌گوید روسیه تانک‌ها و خودروهای زرهی بیشتری را به اوکراین اعزام کرده است.

به گفته خانم ساکی، این تهاجم گویای آن است که احتمالا شهرهای دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین، شاهد عملیات ضدحمله‌ای خواهند بود که روسیه آن را هدایت می‌کند.

مسکو اعزام نیروی نظامی به خاک اوکراین را رد کرده است و در یک مورد هم که تعدادی از نیروهای این کشور به اسارت ارتش اوکراین درآمدند، مسکو اعلام کرد که این نیروها به صورت تصادفی از مرز اوکراین گذشته‌اند.

اما سخنگوی وزارت خارجه آمریکا دولت روسیه را به «بی‌صداقتی» متهم کرده و گفته است که دولت روسیه حتی با مردم خود نیز صادق نیست.

وی اظهار داشت که نیروهای روسی ۳۰ مایل در خاک اوکراین پیش رفته‌اند، اما با این حال سربازان و خانواده‌های‌شان نمی‌دانند که آنها عازم کجا هستند.

خانم ساکی در ادامه افزود خاکسپاری سربازان روس در داخل کشور خود و بازگرداندن سربازان مجروح به سنت‌پترزبورگ نشان می‌دهد که روسیه چه اقداماتی انجام می‌دهد.

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که دولت ولادیمیر پوتین روز چهارشنبه گزارش‌ها درباره افزایش تحرکات نظامی روسیه در مرز اوکراین را رد کرد.

به گزارش خبرگزاری روسی ایتارتاس، دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه اظهار داشت که ادعای افزایش تحرکات نظامی روسیه در مرز، ادعای تازه‌ای نیست و روسیه نیز همواره آن را رد کرده است.

مسکو ادعا می‌کند که تنها کاروان‌ حامل کمک‌های بشردوستانه به شرق اوکراین اعزام کرده است و قصد دارد کاروان دیگری را هم روانه کند، امری که موجب نگرانی کی‌یف شده است.

شهرهای دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین ماه‌هاست که شاهد تحرکات شورشیان جدایی‌طلبی است که از دولت روسیه هواداری می‌کنند. در این حال نبرد میان نیروهای حکومتی اوکراین با شورشیان ادامه دارد.

XS
SM
MD
LG