لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۱

«هشدار» در مورد انتشار گذرنامه‌های تقلبی سوری توسط «داعش»


بنا بر گزارش‌ها، سازمان‌های دولتی آمریکا در این مورد که گروه موسوم به «حکومت اسلامی» امکان صدور گذرنامه‌های تقلبی سوری را دارد، هشدار داده‌اند. چنین چیزی می‌تواند احتمال اعزام نیروهای این گروه به خارج از سوریه را افزایش دهد.

شبکه خبری سی‌ان‌ان، بیستم آذر ماه، گزارش داده بود که «حکومت اسلامی» (داعش) به دستگاه چاپ گذرنامه دولت سوریه و نیز دفترچه‌های گذرنامه‌‌ای خالی دسترسی پیدا کرده است. در نتیجه ممکن است برخی از پاسپورت‌های استفاده‌شده برای خروج از سوریه تقلبی باشند.

خبرگزاری رویترز می‌گوید یک سخنگوی سازمان مهاجرت و امور گمرکی ایالات متحده، محتویات گزارش سی‌ان‌ان را تائید کرده، اما از ارائه نسخه‌ای از گزارش اصلی خودداری کرده است.

سی‌ان‌ان در عین حال می‌گوید یک منبع طرف گفت‌وگو با این شبکه خبری در مورد دسترسی «حکومت اسلامی» به اثر انگشت شهروندان سوری و هویت‌ربایی از آنها هشدار داده است.

روز پنج‌شنبه گذشته، شبکه خبری ای‌بی‌سی نیز گفته بود گزارشی از سوی وزارت امنیت داخلی آمریکا به مقام‌های انتظامی آن کشور ارسال شده که احتمال تقلب در گذرنامه‌ها را مطرح می‌کند.

ای‌بی‌سی گفته بود بیش از ۱۷ ماه از کنترل رقه و دیرالزور به دست داعش می‌گذرد، احتمال دارد که طی این مدت افرادی با گذرنامه‌های صادر شده در قلمرو داعش، به آمریکا سفر کرده باشند.

جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز جمعه گفت «ما از گزارش‌ها، نه فقط از طریق رسانه‌ها، با خبریم، گزارش‌ها در مورد رسیدن آنها (حکومت اسلامی) به چنین توانی».

به گزارش رویترز جیمز کامی، رئیس پلیس فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی، نیز در این مورد در نشستی با یک کمیته سنای آن کشور سخن گفته و این موضوع را «تحت هر شرایطی نگران‌کننده» توصیف کرده است.

در حملات مرگبار پاریس که گروه «حکومت اسلامی» مسئولیت آن را بر عهده گرفت، گذرنامه‌هایی سوری از مهاجمان کشته‌شده به دست آمد، که در همان زمان شبکه خبری سی‌ان‌ان در گزارشی امکان تقلبی بودن آنها را مطرح کرده بود.

XS
SM
MD
LG