لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۱

حمله با چاقو در فرودگاه میشیگان «به‌عنوان حمله تروریستی در دست بررسی است»


پلیس کانادا در برابر خانه مهاجم در مونترآل
پلیس کانادا در برابر خانه مهاجم در مونترآل

ماموران پلیس فدرال آمریکا، در حال تحقیق در مورد حمله‌ای با چاقو در فرودگاه میشیگان، به عنوان «عمل تروریستی» هستند. این واقعه در روز سه‌شنبه، ۳۱ خرداد رخ داد و مهاجم پیش از آن‌که بازداشت شود، با فریاد «الله اکبر» به یک مامور امنیتی حمله کرده و او را زخمی کرده‌است.

حمله با چاقو در فرودگاه بین‌المللی بیشاپ در شهر فلینت، باعث شد فعالیت‌های معمول فرودگاه تا ساعت پنج بعدازظهر متوقف شود.

مقام‌های آمریکایی می‌گویند فرد بازداشت‌شده «عامر فتوحی» نام دارد، ۴۹ ساله و اهل کبک در کانادا است. دیوید گلیوس، یک مقام اف‌بی‌آی به خبرنگاران گفته است «ما در حال تحقیقات در مورد واقعه به‌عنوان یک عمل تروریستی هستیم».

بنا بر گزارش‌ها، فتوحی، که به صورت قانونی از مرز دریاچه چمپلین در نیویورک وارد ایالات متحده شده، در بخش‌های عمومی فرودگاه چرخ زده، به طبقه دوم، جایی که رستوران‌ها و بارهای فرودگاه هستند رفته، سپس چاقوی ۳۰ سانتی‌متری خود را درآورده و «الله اکبر»گویان یک مامور امنیتی را از ناحیه گردن زخمی کرده‌است.

مامور زخمی شده که در شرایط وخیم به‌سر نمی‌برد، موفق شده پیش از آن‌که دیگر ماموران از راه برسند، مهاجم را به زمین بزند و جلوی حرکت او را بگیرد. در بیانیه صادر شده از طرف دادستانی میشیگان، مهاجم در زمان حمله گفته قصد «انتقام‌گیری از کشته‌شدگان سوریه، عراق و افغانستان» را دارد.

مقام‌های پلیس می‌گویند فتوحی با آن‌ها همکاری می‌کند و در جریان اعترافات اولیه در بازداشت، از دلایل خود برای حمله و «تنفرش» از آمریکا سخن گفته‌است.

به‌دلیل اینکه مظنون شهروند کانادا است، پلیس آن کشور نیز در تحقیقات نقش دارد و نیروهای امنیتی خانه او را در مونترآل گشته‌اند. دو نفر نیز در رابطه با واقعه بازداشت شده‌اند.

در جریان حمله در فرودگاه میشیگان به هیچ یک از مسافران و شهروندان حاضر در محل آسیبی نرسیده‌است.

واقعه فرودگاه میشیگان تنها یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که سربازان در بروکسل، پایتخت بلژیک، فردی که در ایستگاه قطار قصد انجام حمله‌ای انتحاری را داشته از پا درآوردند. چند روز پیش از آن نیز یک مهاجم سوار بر خودرو، شماری از نمازگزارن را در برابر مسجدی در لندن زیر گرفت. پیش از او در میانه خرداد سه مهاجم بر پل لندن شماری را زیر گرفته و با چاقو به مردم حمله‌ور شدند و پیش از آن‌ها نیز در همین ماه، در حمله یک عامل انتحاری در منچستر ۲۲ نفر جان خود را از دست دادند. حملات مرگبار تهران که گروه داعش مسئولیت آن را برعهده گرفته نیز در ماه خرداد رخ داد.

XS
SM
MD
LG