لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۵

هیئت رئیسه مجلس ایران استیضاح وزیر اقتصاد را تصویب کرد


بنا بر گزارش‌ها از ایران در پی صدور سومین کارت زرد برای علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد دولت حسن روحانی، هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، در نشست عصر ۱۸ مرداد ماه، به جریان افتادن روند استیضاح وزیر را تصویب کرد.

آقای طیب‌نیا برای پاسخ به پرسش‌هایی در مورد اجرا نشدن مصوبه گشایش ال‌سی با پیش‌پرداخت ۳۰ درصد دولت از سوی بانک‌ها و همچنین وضعیت درآمدهای مالیاتی سال ۱۳۹۳ به مجلس رفته بود.

این پرسش‌ها را مهرداد بذرپاش، نماینده اصولگرای تهران مطرح کرده بود.

در پی پاسخ‌های وزیر، رای‌گیری انجام شد و در نهایت ۱۰۵ تن از ۲۱۱ نماینده گفتند از پاسخ‌ها قانع نشدند.

این موضوع باعث شد تا آقای طیب‌نیا سومین کارت زرد خود را از مجلس شورای اسلامی که اکثریت در آن بااصولگرایان است، بگیرد.

به گزارش خبرگزاری مهر با صدور سومین کارت زرد، بنا بود استیضاح وزیر به طور خودکار در دستور کار مجلس قرار گیرد. اما نایب رئیس مجلس گفته بود این اتفاق به طور خودکار انجام نمی‌شود.

در هر صورت هیئت رئیسه مجلس ایران در نشست عصر یک‌شنبه به جریان افتادن روند استیضاح را تصویب کرد.

این مرحله مهلتی ۱۰ روزه را برای جلسه و گفت‌وگو با وزیر ایجاد می‌کند، اگر در پایان این مدن شمار درخواست‌های نمایندگان برای استیضاح به کم‌تر از ۱۰ نفر نرسد، استیضاح برگزار خواهد شد.

طی ماه‌های گذشته و از زمان روی کار آمدن دولت حسن روحانی، وزیران برای پاسخ به نمایندگان اصولگرای ایران بارها به مجلس رفته‌اند.

در هفته‌های پایانی سال گذشته، معاون پارلمانی حسن روحانی گفته بود نمایندگان در مدت بیش از یک سال و نیم از روی کار آمدن دولت یازدهم، ۱۵۵۸ سوال از وزیران، مطرح کرده‌اند.

تا خرداد ماه گذشته نیز شمار کارت‌های زرد صادر شده برای وزیران دولت آقای روحانی به ۱۲ مرتبه رسیده بود.

علاوه بر آقای طیب‌نیا که اکنون سه کارت زرد گرفته و جریان استیضاح او آغاز شده است، دو وزیر دیگر، محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت، علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیز دو کارت زرد دارند. در آغاز تیر ماه نیز علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش، استیضاح، ولی در مقام خود ابقا شد.

XS
SM
MD
LG