لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۹

نشست اعضای دائم شورای امنیت درباره سوریه بدون نتیجه پایان یافت


جنگ داخلی سوریه دو سال و نیم است که ادامه دارد، اما حمله شیمیایی روز سیم مرداد ماه این بحران را وارد مرحله تازه‌ای کرده است
جنگ داخلی سوریه دو سال و نیم است که ادامه دارد، اما حمله شیمیایی روز سیم مرداد ماه این بحران را وارد مرحله تازه‌ای کرده است
نمايندگان پنج کشور عضو دائمی شورای امنيت سازمان ملل روز چهارشنبه،۲۰ شهريور، برای بررسی چگونگی نظارت بر سلاح های شيميايی سوريه در نيويورک نشستی برگزار کردند ولی به توافقی در اين زمينه دست نيافتند.
یک دیپلمات در سازمان ملل که نامش فاش نشده است به خبرگزاری فرانسه گفته است «بحث بر سر جزئیاتی بود که باید در یک قطع‌نامه (در مورد سوریه) در نظر گرفته شود».

دیپلماتی دیگر نیز به خبرگزاری رویترز گفته است که این گفت‌وگو «کمک کرده است تا سنگ بنای دیدار فردا (روز پنج‌شنبه میان وزیران خارجه آمریکا و روسیه) را چید».

یک مقام سیاسی نیز به خبرگزاری فرانسه گفته است «به نظر می‌رسد همه می‌خواهند برای دیدار کری و لاوروف (وزیران خارجه) فضایی باز کنند».

دیپلمات دیگری نیز پیش از گفت‌وگوی پنج کشور به رویترز گفته بود «قرار نیست در آن به توافق خاصی درباره یک قطع‌نامه رسید».

این دیدار میان سفیران پنج کشور در سازمان ملل، در دفتر نمایندگی روسیه در مقر این سازمان برگزار شد.

گزارش‌ها حاکی از آن است، که بریتانیا، آمریکا و فرانسه می‌خواهند قطع‌نامه‌ای الزام‌آور علیه سوریه منتشر شود ولی چین و روسیه، دو عضو دیگر، نمی‌خواهند که الزام‌آور باشد.

هر چند از گفته‌های مقام‌های سیاسی و نیز گزارش‌ها این طور به نظر می‌رسد که فعلا همه در انتظار دیدار روز پنج‌شنبه میان جان کری و سرگئی لاوروف هستند.

لاوروف و کری قرار است در ژنو دیدار و درباره طرحی که مسکو در مورد نظارت بین‌المللی بر جنگ‌افزارهای شیمیایی سوریه داده است، گفت‌وگو کنند.

روز سه‌شنبه قرار بود شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره سوریه تشکیل جلسه دهد، که به درخواست روسیه لغو شد.

از سوی دیگر باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، نیز فعلا از کنگره آن کشور خواسته است، رای‌گیری در مورد طرح اقدام نظامی در سوریه را متوقف کند، تا به دیپلماسی در مورد دمشق فرصتی دگرباره داده شود.

همه این‌ها تنها در چند روز گذشته و پس از آن رخ داد که مسکو طرحی را ارائه کرد که بنا بر آن سلاح‌های شیمیایی حکومت بشار اسد، زیر نظارت بین‌المللی قرار می‌گیرد؛ آنچه با موافقت زبانی دمشق روبه‌رو شده است.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، می‌گوید هنوز زود است تا درباره پیشی گرفتن این طرح بر یک اقدام نظامی قضاوت کرد، اما او و وزیر خارجه‌اش از نزدیک با همتایان روسی همکاری می‌کنند تا به سیاست بار دیگر مجالی داده شود.

جنگ داخلی سوریه با بیش از صدهزار کشته و آوارگی یک‌سوم کل جمعیت آن کشور دو سال و نیم است که ادامه دارد، اما حمله شیمیایی روز ۳۰ مرداد ماه در حومه دمشق، این بحران را وارد مرحله تازه‌ای کرده است.
XS
SM
MD
LG