لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۸

استقبال سوریه از طرح مسکو برای نظارت بر سلاح‌های شیمیایی این کشور


 ولید معلم وزیر خارجه سوریه با همتای روسی‌اش سرگئی لاوروف در مسکو
ولید معلم وزیر خارجه سوریه با همتای روسی‌اش سرگئی لاوروف در مسکو
ولید المعلم وزیر خارجه سوریه اعلام کرده است که دمشق از طرح روسیه برای نظارت بین‌المللی بر سلاح‌های شیمیایی این کشور استقبال می‌کند.

ولید المعلم پس از دیدار با سرگئی لاوروف همتای روس خود در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که دمشق از پیشنهاد روسیه استقبال می‌کند.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه ۱۸ شهریور پس از دیدار با همتای سوری خود ولید معلم اظهار داشت که روسیه طرفدار استقرار سلاح‌های شیمیایی سوریه تحت کنترل جامعه بین‌المللی است، با این شرط که این اقدام از دخالت نظامی در این کشور جلوگیری کند.

سرگئی لاوروف این اظهارت را پس از سخنان وزیر خارجه آمریکا بیان کرد. جان کری در همین روز گفته بود «دمشق برای جلوگيری از حمله آمريکا بايد تا هفته آينده تمام سلاح‌های شيميايی خود را در اختيار جامعه بين‌الملل قرار دهد».

ولید المعلم که برای مذاکره درباره بحران سوریه به مسکو سفر کرده، اعلام کرد که دمشق «به خاطر نگرانی رهبری سوریه از جان شهرواندان و امنیت کشورمان» و با توجه به «اطمینان ما به خردمندی رهبری روسیه برای تلاش جهت ممانعت از تجاوز آمریکا علیه مردم ما» از این طرح استقبال می‌کند.

خبرگزاری رسمی روسیه، ریانووستی، ساعتی قبل از اظهارات ولید المعلم از قول لاوروف نوشته بود که مسکو با توجه به امکان جلوگیری از دخالت نظامی در سوریه، از رهبری این کشور دعوت می‌کند که نه فقط با کنترل بین‌المللی اماکن نگهداری ذخایر سلاح شیمیایی موافقت کرده، بلکه به نابودی این سلاح‌ها و عضویت کامل در پیمان منع سلاح‌های شیمیایی مبادرت کند.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که همزمان با سفر وزیر خارجه سوریه به مسکو، حسین امیر عبداللهیان، معاون عربی- آفریقایی وزارت امور خارجه ایران نیز به روسیه سفر کرده است.

به گزارش ریانووستی، عبداللهیان پس از دیدار با میخاییل بوگدانف، معاون وزیر خارجه روسیه، ابراز امیدواری کرد که با تلاش‌های مسکو از حمله به سوریه جلوگیری شود.

در همین زمینه بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل، نیز روز دوشنبه اعلام کرد که وی ممکن است از شورای امنیت سازمان ملل بخواهد که از دولت سوریه بخواهد که ذخیره سلاح‌های شیمیایی خود را بدون فوت وقت به محل‌هایی امن منتقل کرده تا بتوان آن را نابود کرد.

فشار بر رژيم سوريه پس از حمله شيميايی روز ۲۱ اوت به حومه دمشق به شدت افزايش يافته است و مقام‌های آمريکايی بارها تاکيد کرده‌اند که حکومت بشار اسد مسئول اين حمله است و بايد مجازات شود. دمشق اين ادعا را رد کرده است.

جان کری وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه در کنفرانس خبری با همتای بریتانیایی خود اعلام کرد که «بشار اسد بايد تا هفته آينده همه سلاح‌های شيميايی خود را به جامعه بين‌المللی تحويل دهد، تمام آنها را، بدون فوت وقت، ولی به نظر نمی‌رسد قصد چنين کاری داشته باشد و هنوز اين کار صورت نگرفته است».

قرار است کنگره آمريکا در هفته جاری موضوع درخواست باراک اوباما، رئيس جمهوری، برای انجام حملات «محدود» به سوريه را بررسی کند.
XS
SM
MD
LG