لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۱

جان کری: سوریه سلاح‌های شيميايی خود را تا هفته آینده تحویل دهد


جان کری (راست) در کنفرانس خبری مشترک با ویلیام هیگ، همتای بریتانیایی‌اش.
جان کری (راست) در کنفرانس خبری مشترک با ویلیام هیگ، همتای بریتانیایی‌اش.
وزير امور خارجه آمريکا که به لندن سفر کرده است روز دوشنبه، ۱۸ شهريور گفت که کنترل سلاح‌های شيميايی سوريه تنها «در دست سه نفر از مقام‌های ارشد اين کشور است» و افزود که دمشق برای جلوگيری از حمله آمريکا بايد تا هفته آينده تمام سلاح‌های شيميايی خود را در اختيار جامعه بين‌الملل قرار دهد.

جان کری در کنفرانس خبری مشترک با ويليام هيگ، همتای بريتانيايی‌اش، تاکيد کرد که «سلاح‌های شيميايی سوريه در اختيار چند نفر محدود در رژيم بشار اسد است. اين افراد عبارتند از بشار اسد، ماهر اسد، برادر وی، و يک ژنرال ارتش، که اين سه نفر بر جابجايی‌ها و استفاده از سلاح‌های شيميايی کنترل دارند».

وی اظهار داشت: «ولی تحت هر شرايطی، رژيم اسد رژيم اسد است و اين رژيم دستورات را صادر کرده و ما افراد عاليرتبه‌ای در اين رژيم می‌بينيم که اين راهنمايی‌ها و آماده‌سازی‌ها را انجام داده و دنبال کرده‌اند.»

ماهر اسد فرمانده گارد رياست جمهوری سوريه است.

وزير امور خارجه آمريکا در بخش ديگری از سخنان خود گفت که حکومت بشار اسد برای در امان ماندن از حمله نظامی بايد سلاح‌های شيميايی‌اش را تا هفته آينده تسليم جامعه بين‌المللی کند.

آقای کری با اين حال افزود شواهد نشان نمی‌دهد که بشار اسد تمايل یا قصدی در اين زمینه داشته باشد.

وی اين سخنان را در پاسخ به پرسش خبرنگاران ابراز کرد که از وی پرسیدند، رژيم اسد چه کاری بايد انجام دهد تا از بروز حمله‌ نظامی آمریکا جلوگيری کند.

وزير امور خارجه آمريکا اظهار داشت: «خب، او بايد تا هفته آينده کوچکترين جزء سلاح‌های شيميايی خود را به جامعه بين‌المللی تحويل دهد، تمام آنها را، بدون فوت وقت، ولی به نظر نمی‌رسد قصد چنين کاری داشته باشد و هنوز اين کار صورت نگرفته است».

جان کری در عين حال گفت که راه حل پايان بحران سوريه، سياسی است و نه نظامی، ولی «حمله نظامی، گامی اساسی برای بازداشتن حکومت اسد از کشتن مردم خود با سلاح شيميايی محسوب می‌شود».

فشار بر رژيم سوريه پس از حمله شيميايی روز ۲۱ اوت به حومه دمشق به شدت افزايش يافته است و مقام های آمريکايی بارها تاکيد کرده‌اند که حکومت بشار اسد مسوول اين حمله است و بايد حساب پس بدهد. دمشق اين ادعا را رد کرده است.

در حمله ياد شده ۱۴۲۹ نفر کشته شده‌اند که بيش از ۴۰۰ نفر آنها کودک بوده‌اند.

قرار است کنگره آمريکا در هفته جاری موضوع درخواست باراک اوباما، رييس جمهوری، برای انجام حملات محدود و بازدارنده به سوريه را بررسی کند.

در همين حال، وزيران امور خارجه روسيه و سوريه روز دوشنبه از ايالات متحده آمريکا خواستند تا به جای حمله نظامی به سوريه، تمرکز خود را معطوف به کنفرانس صلح در ژنو کند تا به دو سال و نيم بحران در اين کشور پايان داده شود.

وليد المعلم، وزير خارجه سوريه، که به مسکو سفر کرده است گفت که اتهام استفاده از سلاح شيميايی توسط حکومت اسد پوششی برای دخالت نظامی آمريکا است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، وی حامل پيام تشکر بشار اسد، رييس جمهوری سوريه، به ولاديمير پوتين برای حمايت‌های وی از دمشق در جريان کنفرانس گروه ۲۰ در سن پترزبورگ طی هفته گذشته بود.

روسيه از متحدان اصلی سوريه در جريان سرکوب‌های مخالفان بشار اسد در بيش از دو سال گذشته بوده و سلاح و تجهيزات نظامی به این کشور ارسال کرده است. مسکو همچنين همراه با پکن قطعنامه‌های شورای امنيت سازمان ملل به منظور برخورد با حکومت دمشق را دو بار وتو کرده است.

در جريان بحران سوريه، يکصد هزار نفر کشته شده و ميليون‌ها نفر نيز در کشورهای همسايه يا داخل خاک سوريه آواره شده‌اند.

سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه، نيز روز دوشنبه به آمريکا هشدار داد که حمله به سوريه می‌تواند به گسترش تروريسم در منطقه دامن بزند.
XS
SM
MD
LG