لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۴

کری: شمار کشورهای هوادار اقدام نظامی در سوریه دو رقمی شده است


آقای کری که در سفری چهار روزه در اروپا به سر می‌برد، با مقام‌های این قاره دیدار کرده و در مورد مسائلی که مهم‌ترین آنها سوریه عنوان شده است، گفت‌وگو می‌کند
آقای کری که در سفری چهار روزه در اروپا به سر می‌برد، با مقام‌های این قاره دیدار کرده و در مورد مسائلی که مهم‌ترین آنها سوریه عنوان شده است، گفت‌وگو می‌کند
جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده، روز شنبه ۱۶ شهریور، پس از دیدار با همتای فرانسوی خود در پاریس، اعلام کرد شمار کشورهایی که می‌خواهند علیه حکومت سوریه اقدامی نظامی صورت گیرد رو به افزایش است.

وزیر خارجه آمریکا می‌گوید این تعداد در حال حاضر «دو رقمی» شده است.

آقای کری می‌گوید این رقم بیش از آن چیزی‌ست که برای اقدام نظامی طراحی شده [در سوریه]، لازم است.

جان کری در کنفرانسی خبری همراه همتای فرانسوی خود لوران فابیوس، چنین چیزی را اعلام کرد.

دولت فرانسه پیشتر اعلام کرده بود که به ائتلافی نظامی علیه حکومت سوریه می‌پیوندد.

فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری آن کشور، از طریق نخست‌وزیر خود این موضوع را در پارلمان به بحث گذاشت، اما در این مورد رای‌گیری انجام نشده است.

جان کری نامی از کشورهایی که خواسته‌اند اقدامی نظامی علیه بشار اسد صورت گیرد، نبرده است؛ اما در اروپا علاوه بر فرانسه، دانمارک نیز اعلام کرده است به ائتلافی احتمالی می‌پیوندد.

آقای کری که در سفری چهار روزه در اروپا به سر می‌برد، با مقام‌های این قاره دیدار کرده و در مورد مسائلی که مهم‌ترین آنها سوریه عنوان شده است، گفت‌وگو می‌کند.

کری پس از دیدار با وزیر خارجه فرانسه گفت «ما و هم‌پیمانان فرانسویمان می‌دانیم الان وقت آن نیست که تماشاگر ساکت قتل‌عام بود.»

فرانسه با وجود حمایتی که از واشینگتن کرده است، اما اخیرا گفته که تا اعلام نتیجه نهایی بازرسان سازمان ملل از تحقیقات در محل حمله شیمایی سیم مرداد ماه منتظر خواهد ماند.

پیش از دیدار در پاریس، جان کری با کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در لیتوانی گفت‌وگو کرده بود.

خانم اشتون روز گذشته پس از نشست وزيران خارجه ۲۸ عضو اتحاديه اروپا در ويلنيوس، پايتخت ليتوانی، گفت که اعضای اين اتحاديه موافقند که اسناد و شواهد موجود نشان‌دهنده استفاده حکومت سوريه از سلاح شيميايی است.

این موضوع با استقبال جان کری روبه‌رو شده است.

ایالات متحده، حکومت سوریه را مسئول حمله شیمیایی‌ای می‌داند که روز سیم مرداد در حومه دمشق رخ داد و به گفته واشینگتن بیش از ۱۴۰۰ قربانی برجای گذاشت.

کاخ سفید اعلام کرده است که می‌خواهد برای جلوگیری از تکرار چنین حملاتی دست به اقدام نظامی محدودی در سوریه بزند؛ با این همه باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، از کنگره آن کشور خواسته است تا در این مورد توافق نهایی خود را اعلام کند.

کنگره قرار است در این هفته در این مورد رایزنی و تصمیم‌گیری کند.

همزمان جان کری موضوع سوریه را برای بحث به قاره اروپا که مهم‌ترین هم‌پیمانان آمریکا در آن هستند، برده است.

مقصد بعدی او پس از پاریس، لندن است.
XS
SM
MD
LG