لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۶

اتحاديه اروپا: حکومت سوريه از سلاح شيميايی استفاده کرده است


اتحاديه اروپا روز شنبه، ۱۶ شهریورماه حکومت بشار اسد، رييس جمهوری سوريه را مسئول حمله شيميايی در حومه دمشق دانسته است. این اتحادیه با اين حال خواستار اقدام در قبال بحران سوریه از طریق سازمان ملل شده است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، خانم اشتون که پس از نشست وزيران امور خارجه ۲۸ کشور عضو اتحاديه اروپا در ويلنيوس، پايتخت ليتوانی، صحبت می‌کرد، گفت که اعضای اين اتحاديه توافق دارند که اسناد و شواهد موجود نشان‌دهنده استفاده حکومت سوريه از سلاح شيميايی است.

خانم اشتون که بيانيه وزيران عضو اتحاديه اروپا را قرائت می‌کرد، تصريح کرد که اعضای اين اتحاديه معتقدند که تنها اين حکومت سوريه است که سلاح شيميايی در اختيار دارد و می‌تواند در چنين ابعادی از ان استفاده کند.

به گفته مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، وزيران خارجه عضو اين اتحاديه تصريح کرده‌اند که جامعه بين‌المللی نمی‌تواند در قبال استفاده از سلاح شيميايی ساکت بماند و می‌بایست با دادن پاسخی «صريح و قاطع»، مانع از استفاده از سلاح شيميايی در آينده شود.

با اين حال در اين بيانيه اشاره‌ای به حمايت صريح وزيران امورخارجه اتحاديه اروپا از اقدام نظامی عليه حکومت سوريه نشده است.

خانم اشتون تصریح کرده است که اعضای اتحادیه اروپا از اقدامات از طریق سازمان ملل برای حل بحران سوریه حمایت کرده‌اند.

آمريکا حکومت بشار اسد را به استفاده از سلاح شيميايی متهم می‌کند و خواهان اقدام نظامی عليه حکومت سوريه است.

به گفته باراک اوباما، رييس جمخوری آمريکا حمله نظامی به سوريه محدود بوده و هدف آن تغيير تعادل قوا بين حکومت و مخالفان مسلح آن نيست.

براساس ارزيابی اطلاعاتی آمريکا در خصوص استفاده حکومت بشار اسد از سلاح شيميايی هفته گذشته منتشر شد،‌ هزار و ۴۲۹ نفر در حمله شيميايی به حومه دمشق در روز چهارشنبه ۳۰ مردادماه کشته شدند که دست کم ۴۲۶ نفر از آنها کودک بودند.

آمريکا و فرانسه از بيانيه وزيران خارجه اعضای اتحاديه اروپا استقبال کرده‌اند.

جان کری، وزير امور خارجه آمريکا در ويلنيوس گفته است: ما خيلی خوشوقتيم که چنين بيانيه‌ای قوی در خصوص سوريه و با تاکيد بر ضرورت مسئوليت‌پذيری و پاسخگويی در نشست امروز صادر شد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، برخی از کشورهای عضو اتحاديه اروپا موافق اقدام نظامی در مقابل حمله شيميايی در سوريه نيستند.

در همين زمينه گيدو وستروله، وزير امور خارجه آلمان گفته است که آمريکا می‌بايست تا زمان انتشار گزارش بازرسان سازمان ملل متحد که از محل حمله شيميايی در حومه دمشق بازديد کرده‌اند، صبر کند.

فرانسه نيز با تغيير موضع خود در قبال اقدام نظامی عليه سوريه گفته است که تا زمان انتشار گزارش بازرسان سازمان ملل صبر خواهد کرد.

وزير امور خارجه آلمان از اين تغيير موضع فرانسه استقبال کرده است.

گيدو وستروله همچنين گفته است که در خصوص تعجيل نکردن در اقدام، با دولت امريکا صحبت شده است.

وزير امور خارجه آلمان از سازمان ملل متحد خواسته تا هرچه زودتر نتيجه تحقيقات بازرسان اين سازمان از حمله شيميايی در سوريه را منتشر کند.
XS
SM
MD
LG