لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۹

فرانسه: توطئه برای انجام یک حمله تروریستی خنثی شد


برنار کازنو، وزیر کشور فرانسه، در وسط تصویر
برنار کازنو، وزیر کشور فرانسه، در وسط تصویر

وزارت کشور فرانسه می‌گوید نیروهای امنیتی آن کشور، در هفته میلادی گذشته جلوی وقوع یک حمله به مقام‌های نظامی و افراد پلیس توسط «افرادی مرتبط با یک جهادی فرانسوی در سوریه» را گرفته‌اند.

برنار کازنو، وزیر کشور فرانسه، اول دی ماه گفت این حمله، به مقام‌های نظامی این کشور و در اورلئان، جنوب‌غرب پاریس، برنامه‌ریزی شده بود.

دو شهروند فرانسوی، با سن ۲۰ و ۲۴ سال بازداشت شده‌اند. جوان ۲۴ ساله از قبل پرونده جنایی داشته است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام پلیس که نامش فاش نشده می‌گوید یکی از آنها اصلیت مراکشی و دیگری تبار توگوئی دارد.

وزیر کشور فرانسه گفته است بازداشت‌شدگان با «یک جهادی فرانسوی در سوریه» در ارتباط بودند. تحقیقات در این مورد که آیا آن فرد دستور انجام حملات را داده است، ادامه دارد. یکی از بازداشت‌شدگان اتهام‌های وارد‌شده را پذیرفته است.

آقای کازنو گفته است جلوگیری از «حمله» برنامه‌ریزی‌شده در اورلئان، نتیجه کار «بسیار دقیق» سازمان‌های اطلاعاتی فرانسه بود و شمار توطئه‌های خنثی‌شده را، از سال ۲۰۱۳، به ۱۰ مورد رسانده است.

پاریس، پایتخت فرانسه، در آبان‌ماه گذشته صحنه حملات مرگباری بود که جان ۱۳۰ نفر را گرفت و توسط افراد وابسته به گروه موسوم به «حکومت اسلامی» برنامه‌ریزی و اجرا شده بود. در پی این حملات، فرانسه اقدام به برقراری «وضعیت اضطراری» کرد، سطح آماده‌باش امنیتی در کشورهای اروپایی بالا رفت، و عملیاتی گسترده علیه افراد وابسته به افراطیون اسلام‌گرا آغاز شد.

وزارت کشور فرانسه در عین حال اعلام کرده است از آن زمان جلوی ورود ۳۴۱۴ نفر به این کشور را گرفته است.

به گفته کازنو این افراد برای امنیت و نظم عمومی خطرناک بودند.

دولت فرانسه در عین حال اصلاحاتی ساختاری را در سازوکار امنیتی و سازمان‌های مرتبط با آن برنامه‌ریزی کرده است. این اصلاحات، به طور مشخص، گستره قدرت سازمان‌های امنیتی برای انجام عملیات را در قانون اساسی آن کشور مشخص می‌کند.

در «وضعیت اضطراری»، پلیس فرانسه می‌تواند دست به بازداشت خانگی یا ورود به اماکن مسکونی بدون حکم دادگاه بزند. اما قانون ساده‌ای که چنین مواردی را در حال حاضر تعریف می‌کند، می‌تواند در چالش با قانون اساسی قرار گیرد.

رئیس‌جمهوری فرانسه اکنون خواستار گنجاندن این ظرفیت در خود قانون اساسی‌ست به طوری‌که جلوی دعاوی قضائی علیه آن را بگیرد.

در عین حال گزارش‌هایی از اعمال خشونت از سوی نیروهای پلیس و نیز انتقادهای به اشتباه‌های صورت گرفته در تعیین هویت بازداشت‌شدگان وجود دارد.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید از زمان حملات پاریس تا کنون، نیروهای امنیتی بیش از ۳ هزار بار حملاتی را انجام داده‌اند که نتیجه آنها ۳۶۰ مورد حصر خانگی و ۵۴ بازداشت بود.

XS
SM
MD
LG