لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۱

شورای امنیت قطعنامه قطع منابع مالی داعش را تصویب کرد


جیکوب لو، وزیر دارایی آمریکا (راست ) در کنار بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل
جیکوب لو، وزیر دارایی آمریکا (راست ) در کنار بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل

وزیران دارایی ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد پنجشنبه ۲۶ آذرماه به اتفاق آرا قطعنامه‌ای را با هدف قطع منابع مالی گروه حکومت اسلامی، داعش، تصویب کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جیکوب لو، وزیر دارایی آمریکا، ریاست این نشست بی سابقه وزیران دارایی کشورهای عضو شورای امنیت را برعهده داشت.

طبق این قطعنامه هر فرد، گروه یا دولتی که با گروه حکومت اسلامی تحت هر شرایطی در معاملات مالی با گروه حکومت اسلامی همکاری داشته باشد، تحریم خواهد شد.

این قطعنامه از همه کشورها می خواهد با تصویب قوانینی، هرگونه معامله مالی شهروندان خود با گروه حکومت اسلامی را جرمی جنایی اعلام کنند.

قطعنامه تازه شورای امنیت همچنین از همه کشور‌های می‌خواهد به طور قاطعانه راه های معاملات مالی گروه حکومت اسلامی را که بیشتر از طریق قاچاق مواد نفتی و فروش عتیقه انجام می شود، ببندند. گزارش ها حاکی است این گروه از طریق فروش نفت و عتیقه ماهیانه ده‌ها میلیون دلار در آمد دارد.

پیشتر وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده بود که گروه حکومت اسلامی تا پیش از ماه اکتبر سال جاری ماهانه ۴۷ میلیون دلار در ماه درامد داشته است.

در همین زمینه، معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز هفته گذشته گفته بود که بخش زیادی از درآمد گروه حکومت اسلامی، از طریق فروش نفت تامین می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پیش نویس این قطعنامه توسط روسیه و آمریکا تهیه شده بود.

این قطعنامه تصریح می‌کند که درآمد‌های حاصل از معاملات گروه حکومت اسلامی مصادره خواهد شد.

طبق این گزارش، تصویب قطعنامه شورای امنیت در روز پنجشنیه نتیجه تلاش‌های مشترک دیپلماتیک در راستای پایان دادن به جنگ در سوریه ارزیابی می شود.

گزارش‌ها حاکی است که این قطعنامه به نوعی ادامه قطعنامه‌ای است که شورای امنیت در سال ۱۹۹۹ علیه گروه القاعده تصویب کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در ماه فوریه (بهمن سال گذشته) شورای امنیت قطعنامه پیشنهادی روسیه را برای تحریم مالی گروه حکومت اسلامی تصویب کرد، اما برخی از کشور ها در اجرای این قطعنامه شتابی به خرج ندادند.

گروه حکومت اسلامی تابستان سال گذشته توانست بخش‌های وسیعی از سمال غرب و غرب عراق را به تصرف خود در بیاورد. به دنبال این موقفیت گروه حکومت اسلامی، ائتلاف به رهبری آمریکا حملات هوایی به مواضع این گروه را در دس‌تر کار خود قرار داد.

یک سخنگوی ارتش آمریکا هفته گذشته اعلام کرد، در جریان حملات هوایی ائتلاف به رهبری آمریکا به مواضع گروه حکومت اسلامی، داعش، در هفته‌های اخیر سه تن از رهبران ارشد از جمله مسئول دارایی این گروه کشته شده‌اند.

XS
SM
MD
LG