لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۸

بحران غزه و اسرائیل؛ آتش‌بس ۵ ساعته


اسرائیل و حماس با درخواست سازمان ملل متحد برای برقراری آتش‌بس برای پنج ساعت، از صبح پنج‌شنبه، موافقت کرده‌اند.

دولت اسرائیل می‌گوید این «آتش‌بس انسان‌دوستانه» را برقرار می‌کند؛ زمانی که در عین حال فرصتی برای ساکنان غزه فراهم می‌کند تا مایحتاج ضروری خود را تامین کنند.

موافقت بر سر این آتش‌بس پس از آن صورت می‌گیرد که تازه‌ترین حمله هوایی اسرائیل، ۲۵ تیر ماه، جان چهار کودک را در مناطق ساحلی غزه گرفت.

پیشنهاد مصر برای برقراری آتش‌بس در روز سه‌شنبه گذشته و مذاکره میان دو طرف در قاهره، فرجامی نیافته است. اسرائیل که به طور یک‌جانبه با آتش‌بس موافقت کرده بود، اعلام کرد با ادامه موشک‌پرانی‌ها از غزه به خاک آن کشور، به حملات خود بازگشته و آن‌ها را شدت می‌بخشد.

حماس می‌گوید در مذاکرات در مورد این آتش‌بس حضور نداشته و آن را نمی‌پذیرد. این گروه در عین حال خواستار پایان محاصره غزه است که این منطقه را از نظر اقتصادی در وضعیت بدی قرار داده است.

اسرائیل در عین حال حماس را متهم به از بین بردن بخت دیپلماتیک برای پایان دادن به بحران کرده است.

از سوی دیگر تل‌آویو می‌گوید مراکز نظامی، زرادخانه‌ها و شبه‌نظامیان هدف حمله‌های هوایی ارتش آن هستند تا به موشک‌پرانی‌ها خاتمه داده شود.

به گفته سازمان ملل شمار قابل توجهی از غیر نظامیان، قربانی حملات ۱۰ روز گذشته شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه با استناد به گفته‌های یک سازمان مدافع حقوق بشر در غزه، تا کنون ۲۲۳ فلسطینی جان خود را از دست داده‌اند که بیش از ۸۰ درصد آنها غیر نظامی هستند.

در عین حال شبه‌نظامیان در غزه بیش از ۱۲۰۰ موشک به خاک اسرائیل پرتاب کرده‌اند، که روز سه‌شنبه نخستین قربانی را از میان شهروندان اسرائیلی گرفت.

تلاش‌های آمریکا

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، گفته است کشورش از تمام روابط دیپلماتیک و منابع خود برای ایجاد آتش‌بس میان اسرائیل و فلسطینی‌ها و توقف خشونت‌ها در غزه استفاده می‌کند.

آقای اوباما از تلاش‌های مصر برای پایان دادن به حملات حمایت کرده است.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید یک مقام حماس در قاهره است تا با مقام‌های مصری دیدار و گفت‌وگو کند. قرار است محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان نیز به تلاش‌ها بپیوندد.

رئیس‌جمهوری آمریکا گفته است واشینگتن «طی ۲۴ ساعت آینده در رابطه نزدیک با دوستان» خواهد بود تا به تلاش‌ها برای برقراری آتش‌بس بلندمدت فرجامی دهد.

آقای اوباما پیشتر در در یک میهمانی افطار در کاخ سفید، با تاکید بر حق اسرائیل از دفاع از خود در برابر موشک‌پرانی‌های «توجیه‌ناپذیر»، در عین حال مرگ غیرنظامیان فلسطینی را «تراژدی» عنوان کرده بود.

هشدار اسرائیل: بروید

اسرائیل به ده‌ها هزار نفر از ساکنان شمال غزه هشدار داده است که محل سکونت خود را ترک کنند.

این هشدارها با پخش هوایی پیام‌های مکتوب در مناطق شمالی غزه ادامه داشته است.

ارتش اسرائیل می‌گوید «مراکز عملیاتی ترور» را در زیتون و شجاعیه هدف قرار خواهد داد.

پیام‌های مشابهی نیز برای ساکنان بیت‌لاهیا، دیگر منطقه شمالی نوار غزه، فرستاده شده است.

مقام‌های ارشد کشورهای گوناگون، دبیر کل سازمان ملل و ساز و کارهای بین‌المللی خواستار پایان فوری نبردها و برقراری آتش‌بس شده‌اند.

نخست‌وزیر اسرائیل پیشتر گفته بود تا برقراری آرامش و پایان دادن به موشک‌پرانی‌ها حملات ادامه خواهند داشت.

همزمان گروه بزرگی از نیروهای نظامی نیز در مرز غزه موضع گرفته‌اند که بر احتمالات از آغاز حملات زمینی و افزایش قربانیان غیرنظامی افزوده است.

XS
SM
MD
LG