لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۳

وزیر کشور آلمان خواستار تغییر سیاست اروپا در قبال بحران سوریه شد


وزیر کشور آلمان می‌گوید اتحادیه اروپا باید بی‌ارادگی در مقابل افزایش «جنایت» در سوریه را کنار بگذار و دست به بازبینی استراتژی خود در برابر کشمکش و مناقشه آن کشور بزند.

توماس ده‌مزیر، وزیر کشور آلمان، ۲۲ شهریور ماه در مصاحبه‌ای با روزنامه «تاگ‌اشپیگل» گفته است «مقابله در برابر دیکتاتور سوریه، بشار اسد و و گروه موسوم به حکومت اسلامی، بدون اراده لازم، پیش نخواهد رفت».

او افزوده است «ما نباید در حالی که جنایت می‌شود، تنها به نظاره بنشینیم».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیر آلمانی می‌گوید اتحادیه اروپا به راهبردی نیاز دارد که تنها به آغاز دیپلماسی محدود نشود.

در عین حال آقای ده‌مزیر به این پرسش که آیا اتحادیه باید نیروی زمینی نظامی به سوریه بفرستد، پاسخ «خیر» داده است.

گفته‌های وزیر کشور آلمان در زمانی مطرح می‌شود که اتحادیه اروپا با بزرگ‌ترین بحران ناشی از پناه آوردن مردم خاورمیانه و آسیا به کشورهای خود روبه‌رو است.

بیشترین شمار پناهجویان را آوارگان جنگ داخلی سوریه تشکیل می‌دهند و آلمان مقصد اصلی آنهاست، جایی‌که احتمال می‌رود تنها در سال جاری میلادی ۸۰۰ هزار نفر در آن درخواست پناهندگی کنند.

یک روز پیش از انتشار گفته‌های توماس ده‌مزیر، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، گفت که آن کشور و دیگر کشورهای اروپایی باید با روسیه و آمریکا برای حل بحران سوریه همکاری کنند.

همزمان فرانک والتر اشتاینمایر، وزیر خارجه آلمان، نیز گفته است: حمایت از تشکیل یک گروه تماس بین‌المللی برای حل بحران در سوریه در حال افزایش است.

روسیه در کنار ایران، از متحدان حکومت اسد به شمار می‌رود و بنا بر گزارش‌های تازه، نیرو و ادوات نظامی جدیدی برای حمایت از نیروهای رئیس‌جمهوری سوریه فرستاده است. این کشور خواستار شکل‌گیری ائتلافی با حضور بشار اسد، برای مقابله با افراطیون در سوریه است.

آمریکا و کشورهای اروپایی از منتقدان و مخالفان حکومت اسد هستند. عربستان سعودی، از دیگر کشورهای تاثیرگذار در صحنه سیاسی منطقه، تشکیل ائتلافی همراه اسد را رد کرده است.

غرب و روسیه در ماه‌های گذشته بر سر وضعیت در شرق اوکراین دچار تنش‌هایی شدند که از زمان پایان جنگ سرد میان دو بلوک سابق شرق و غرب، کم‌سابقه برآورد می‌شود.

جنگ داخلی سوریه بیش از ۲۴۰ هزار قربانی و میلیون‌ها آواره برجای گذاشته است.

XS
SM
MD
LG