لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۶

بحران اقتصادی یونان؛ یورو به زیر ۱.۱ دلار رسید


انتظار می‌رود بانک‌های یونان طی هفته پیش روی میلادی تعطیل بمانند
انتظار می‌رود بانک‌های یونان طی هفته پیش روی میلادی تعطیل بمانند

در حالی‌که دولت یونان در ادامه بحران اقتصادی آن کشور و قوت گرفتن احتمال خروج آن از واحد پول اروپایی، تدابیری مانند «کنترل سرمایه» را در پیش گرفته، بهای یورو صبح دوشنبه در بازارهای آسیا به زیر ۱.۱ دلار رسید.

با باز شدن بازارهای آسیایی در صبح روز دوشنبه، هشتم تیر ماه، یورو به ۱.۰۹۵۲ دلار سقوط کرد. بهای پیشین آن ۱.۱۱۶۰ دلار، روز جمعه در نیویورک بود. البته در توکیو یورو در اواسط صبح کمی افزایش بها نشان داده است.

بهای ین ژاپن نیز هم در مقابل یورو و هم درمقابل دلار افزایش داشته است.

الکسیس سیپراس، نخست‌وزیر یونان، خواستار همه‌پرسی در پنجم ژوئیه شده است که رای آن مربوط به برنامه اصلاحات اقتصادی در مقابل کمک مالی‌ست.

آنچه به گفته خبرگزاری فرانسه، سران اروپایی را به تحیر فرو برده است.

در عین حال گزارش‌ها از آتن حاکی‌ست که دولت از آغاز هفته میلادی جاری رو به پیش گرفتن تدابیری مانند «کنترل سرمایه» می‌آورد. بانک‌ها نیز تعطیل اعلام شده‌اند.

به گزارش رویترز انتظار می‌رود بانک‌ها تمام هفته پیش‌روی میلادی را در آن کشور تعطیل باشند.

در عین حال محدودیت دریافت پول نقد از خودپردازها به ۶۰ یورو در روز کاهش یافته است. خودپردازها از روز سه‌شنبه فعال خواهند شد.

«کنترل سرمایه» احتمالا برای چندین ماه به درازا خواهد کشید.

کنترل سرمایه، تدابیری‌ست مانند محدودیت‌های مالی، مالیات بر معاملات یا برخی ممنوعیت‌های آشکار که دولت‌ها برای کنترل جریان بازارهای مالی در حساب دارایی (میزان سرمایه در اختیار) در پیش می‌گیرند.

وزیران کشورهای حوزه یورو، روز یک‌شنبه تصمیم گرفتنن از دادن وامی دیگر به آتن خودداری کنند.

وزير دارايی هلند گفته است آنها پس از آنکه دولت يونان، آخرين پيشنهادهای اعتباردهندگان بين‌المللی را رد کرد و از برگزاری همه‌پرسی در کشورش خبر داد، این تصمیم را گرفتند.

XS
SM
MD
LG