لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۱

آمریکا انتخاب نخست‌وزیر تازه تشکیلات فلسطینی را تبریک گفت


جان کری، وزیر خارجه آمریکا، تلاش‌های تازه‌ای را برای احیای گفت‌وگوهای صلح میان اسرائیل و مقام‌های فلسطینی آغاز کرده است
جان کری، وزیر خارجه آمریکا، تلاش‌های تازه‌ای را برای احیای گفت‌وگوهای صلح میان اسرائیل و مقام‌های فلسطینی آغاز کرده است
ایالات متحده آمریکا، یک‌شنبه دوازدهم خرداد ماه، انتخاب رامی حمد‌الله، رئیس دانشگاه النجاح در کرانه باختری را به عنوان نخست‌وزیر تشکیلات خوگردان فلسطینی تبریک گفت.

نخست‌وزیر پیشین تشکیلات خودگردان، سلام فیاض، دو ماه پیش در پی اختلاف با محمود عباس، رئیس این تشکیلات، در مورد مسائل اقتصادی از سمت خود استعفا کرده بود.

جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده در بیانیه‌ای که کاخ سفید منتشر کرد گفته است انتخاب آقای حمدالله در درنگی چالش‌برانگیز صورت می‌گیرد که در عین‌حال فرصتی را نیز همراه داشته است.

اشاره وزیر خارجه آمریکا به «فرصتی» که در برابر است، به تلاش‌های تازه آن کشور برای احیای گفت‌وگوهای صلح باز می‌گردد.

وزیر خارجه آمریکا، در راستای تلاش برای احیای گفت‌وگوهای صلح میان اسرائیل و فلسطینیان، دوم خردادم ماه، در بیت المقدس و رام‌الله با مقام‌های اسرائیلی و فلسطینی دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

پس از آن دیدار در پنجم خرداد ماه از یک بسته کمکی ۴ میلیارد دلاری برای کمک به وضع اقتصادی مناطق فلسطینی با سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی خبر داد.

مقام‌های آمریکایی امیدوارند با این بسته کمکی تولید ناخالص داخلی در کرانه باختری تا ۵۰ درصد بهبود پیدا کند.

جان کری در بیانیه خود گفته است که می‌توانیم با همیاری راه گفت‌وگو بر سر تشکیل دو سرزمین را انتخاب کنیم؛ راهی که به فلسطینی مستقل بیانجامد که در صلح و امنیت و پیشرفت اقتصادی در کنار اسرائیل به حیات خود ادامه دهد.

جنبش حماس که بر «غزه» حاکم است در واکنش به انتخاب نخست وزیر و تشکيل کابينه جديد، آن را غیرقانونی عنوان کرده است. گروه حماس می‌خواهد نخست طرح آشتی فلسطينی بر اساس اعلاميه دوحه اجرا و سپس کابینه جدید تشکیل شود.
XS
SM
MD
LG