لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۰

دریاسالار هاروارد پیشنهاد پست مشاور امنیت ملی ترامپ را نپذیرفت


دریاسالار رابرت هاروارد
دریاسالار رابرت هاروارد

رابرت هاروارد، دریاسالار بازنشسته ارتش آمریکا که از سوی دونالد ترامپ به او پیشنهاد شده بود پست مشاور امنیت ملی را بپذیرد، از پذیرش این سمت خودداری کرد.

پست مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا، از مهم‌ترین سمت‌های مشورتی‌ست که مستقیما با رئیس‌جمهوری در تماس است و در عین حال نیازی به تائید کنگره ایالات متحده نیز ندارد.

این پست طی هفته‌های گذشته و آغاز به کار آقای ترامپ، در اختیار مایکل فلین، ژنرال بازنشسته ارتش بود. آقای فلین در پی انتشار گزارش‌ها در مورد تماس تلفنی‌اش با سفیر روسیه در واشینگتن و گفت‌وگو در مورد تحریم‌های اعمال‌شده از سوی دولت باراک اوباما به خاطر اتهام دخالت‌های سایبری در کارزار انتخاباتی ایالات متحده، به درخواست رئیس‌جمهوری، از سمت خود استعفا کرد.

دونالد ترامپ در عین حال به شدت از درز و افشای اطلاعات در مورد آقای فلین انتقاد کرده‌است.

روز ۲۸ بهمن ماه گزارش‌ها از ارائه پیشنهاد پست مشاور امنیت ملی به دریاسالار هاروارد حکایت داشتند.

او اکنون به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است «به دلایل شخصی» این پیشنهاد را نپذیرفته‌است: «این یک موضوع کاملا شخصی‌ست… من اکنون در شرایطی هستم که پس از ۴۰ سال خدمت در ارتش، می‌خواهم از زندگی شخصی خودم لذت ببرم».

او تاکید کرده‌است که دولت روی بازی به پیشنهادها و نیازهای شخصی و حرفه‌ای او نشان داده است.

↲​بیشتر بخوانید: نامزد پست مشاور امنیت ملی ترامپ: دریاسالاری که در ایران درس خوانده و فارسی حرف می‌زند

در حال حاضر کیت کلاگ، جانشین مشاور امنیت ملی آقای ترامپ است. از او به عنوان چهره‌ای احتمالی برای این مقام یاد شده، خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید ژنرال دیوید پترائوس، دیگر چهره‌ای‌ست که ممکن است پست مشاور امنیت ملی به او پیشهاد شود.

ژنرال بازنشته دیوید پترائوس، رئیس پیشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا «سی‌آی‌ای»، در سال ۲۰۱۲ میلادی، به سوءمدیریت در انتقال اطلاعات محرمانه به نویسنده زندگی‌نامه‌اش، خانمی که با ژنرال پترائوس روابط فرازناشویی داشت، متهم شد. او به پرداخت جریمه‌ محکوم و به‌صورت مشروط و تحت نظارت آزاد شد.

آقای پترائوس از جمله چهره‌هایی بود که رئیس‌جمهوری ایالات متحده در جریان جست‌وجوی برای وزیر خارجه خود، با او تماس گرفته بود.

XS
SM
MD
LG