لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۶

رهبری حوثی‌ها: در برابر تهاجم با هر وسیله‌ای می‌ایستیم


این نخستین سخنرانی تلویزیونی عبدالمالک حوثی پس از حملات عربستان است (در تصویر: رهبر حوثی‌ها در یک سخنرانی که به طور عمومی در یک استادیوم پخش شده است)
این نخستین سخنرانی تلویزیونی عبدالمالک حوثی پس از حملات عربستان است (در تصویر: رهبر حوثی‌ها در یک سخنرانی که به طور عمومی در یک استادیوم پخش شده است)

عبدالمالک حوثی، رهبر نیروهای شبه‌نظامی حوثی‌ در یمن، با انتقاد شدید از حملات عربستان سعودی گفته است «حق مردم ما است که در برابر تجاوز بایستد و علیه تجاوزگر با هر وسیله‌ای رو در رو شود».

رهبر شورشیان حوثی، ۳۰ فروردین، در یک سخنرانی تلویزیونی، عربستان را متهم کرده که هدف از حملاتش به یمن «اشغال» آن کشور و «سیطره مجدد» بر آن است.

عبدالمالک حوثی حملات عربستان را بیش از هر چیز به سود اسرائیل و آمریکا دانسته ودر مورد ایران نیز می‌گوید که این کشور قصد تسلط بر یمن را ندارد.

ایران از سوی عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری سرنگون‌شده یمن، به دخالت در اوضاع آن کشور متهم است. تهران، دخالت در اوضاع یمن را رد کرده و می‌گوید مداخله نظامی عربستان به «بی‌ثباتی بیشتر» در یمن می‌انجامد. سفیر عربستان در واشینگتن نیز طرح صلح ایران را رد کرده و گفته است تهران نمی‌تواند در مذاکرات آن کشور نقش داشته باشد.

با وجود حملات هوایی هفته‌های گذشته به رهبری عربستان سعودی و تصویب تازه‌ترین قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل به منظور تحریم تسلیحاتی حوثی‌ها و توفق نبردها، در سخنان عبدالمالک حوثی، نشانی از توافق یا سازش دیده نمی‌شود.

در عین حال خبرگزاری رویترز می‌گوید یکی از فرماندهان نیمی از منطقه مرزی میان یمن و عربستان سعودی، از عبد ربه منصور هادی حمایت کرده است.

منصور هادی رئیس‌جمهوری سرنگون شده یمن به دست شورشیان است که به عربستان پناهنده شده و ائتلاف به رهبری کشورهای عربی نیز هدف از حملات خود را بازگرداندن قدرت به او عنوان کرده است.

خبرگزاری رویترز از قول یک مقام محلی گزارش داده است که فرماندهی که از منصور هادی حمایت کرده، عبدالرحمان حلیلی، رهبر ۱۵ هزار نیرو در مناطق بیابانی و کوهستانی در مرز دو کشور است.

همزمان خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز گزارش داده است که حزب کنگره عمومی خلق، وابسته به علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری پیشین یمن، در وب‌سایت خود از قطعنامه تازه شورای امنیت سازمان ملل استقبال کرده است.

نیروهای وفادار به علی عبدالله صالح، که ۳۴ سال رئیس‌جمهوری یمن بود، در کنار حوثی‌ها، با هواداران عبد ربه منصور هادی، در نبرد هستند.

بسیاری از نیروهای ارتش یمن، از حامیان علی عبدالله صالح به شمار می‌روند.

با این همه رویترز می‌گوید اعلام حمایت حلیلی از رئیس‌جمهوری سرنگون شده، به شمار افرادی که جبهه خود را تغییر داده‌اند افزوده و ممکن است نشانه‌ای از تغییرات در جهت حمایت از هادی باشد.

XS
SM
MD
LG