لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۵

ده‌ها غیرنظامی با «موشک‌های بالستیک ارتش سوریه کشته شده‌اند»


در گزارش چهاردهم مرداد ماه این نهاد مدافع حقوق بشر آمده که در آخرین حمله‌ از این دست در شهر حلب دست‌کم ۳۳ غیرنظامی کشته شده‌اند که در میان آنها ۱۷ قربانی، کودک‌اند
در گزارش چهاردهم مرداد ماه این نهاد مدافع حقوق بشر آمده که در آخرین حمله‌ از این دست در شهر حلب دست‌کم ۳۳ غیرنظامی کشته شده‌اند که در میان آنها ۱۷ قربانی، کودک‌اند
سازمان بین‌الملی دیدبان حقوق بشر در تازه‌ترین گزارش خود در مورد جنگ داخلی سوریه، می‌‌گوید ارتش آن کشور با موشک‌های بالستیک به مناطق مسکونی حمله کرده و ده‌ها نفر را کشته است.

در گزارش چهاردهم مرداد ماه این نهاد مدافع حقوق بشر آمده که در آخرین حمله‌ از این دست که این سازمان از آن باخبر است، در شهر حلب دست‌کم ۳۳ غیرنظامی کشته شده‌اند که در میان آنها ۱۷ قربانی، کودک‌اند.

طی شش ماه گذشته -بنا بر این گزارش- حداقل ۲۱۵ شهروند سوری قربانی حملات با موشک‌های بالستیک شده‌اند که در میان آنها نیز دست کم صد نفر کودک‌اند.

دیدبان حقوق بشر می‌گوید این رقم، کشته‌شدگان «غیرنظامی» را در بر می‌گیرد و از ۹ حمله‌ای به دست آمده که این سازمان در مورد آنها تحقیق کرده است.

این گروه بین‌المللی می‌گوید از میان ۹ محلی که در مورد آنها تحقیق شده در هفت مورد، هدف نظامی‌ای وجود نداشته است.

گزارش تازه سازمان دیدبان حقوق بشر در مورد حملات موشکی بالستیک که قربانی غیرنظامی برجا گذاشته است، نزدیک به ده روز پس از آن منتشر می‌شود که شورشیان سوری همین اتهامات را به دولت زدند.

پنجم مرداد ماه مخالفان دولت اسد، نیروهای نظامی هوادار او را متهم کردند که در حمله موشکی به حلب دست‌کم ۲۹ نفر از جمله ۱۹ کودک را کشته‌اند.

نیروهای دولتی سوری بنا بر گزارش‌ها، چندین ماه است که دست به حملات موشکی به شورشیان می‌زنند.

این حملات همواره با نگرانی نهادهای بین‌المللی روبه‌رو بوده است.

حمله با موشک‌های بالستیک به مناطق مسکونی در یک جنگ داخلی، حمله‌ای غیرمتعارف به شمار می‌رود و سازمان‌های بین‌المللی بارها از طرف‌های درگیر در جنگ‌ها خواسته‌اند که دست به انجام چنین حملاتی نزنند.

اوله سولوانگ، یکی از پژوهشگران ارشد دیدبان حقوق بشر به وب‌سایت این سازمان می‌گوید «وقتی با موشک بالستیک که می‌تواند محل بزرگی را تخریب کند به منطقه مسکونی حمله می‌شود، دیگر نمی‌توان بین پیکارجو یا مردم غیرنظامی تمایزی قائل شد».

جنگ داخلی سوریه که بیش از دو سال است ادامه دارد، بنا به آمار سازمان ملل متحد بیش از صد هزار کشته و نزدیک به دو ملیون آواره برجای گذاشته است.

ساز و کارهای بین‌المللی خواستار تحقیق در مورد اتهامات «جنایت جنگی» در مورد هر دو سوی این جنگ هستند.

نبردهای خونین پس از آن آغاز شد که دولت بشار اسد، اعتراضات عمدتا مسالمت‌آمیز را به شدت سرکوب کرد.

بشار اسد در تازه‌ترین سخنرانی خود بر استفاده از «مشت آهنین» در برابر شورش‌ها که او آنها را «ترور» نامیده، تاکید کرده است.
XS
SM
MD
LG