لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۷

اسرائیل به هدفی در لبنان حمله هوایی کرد


یک از سخنگویان ارتش اسرائیل گفت که سه موشکی که از لبنان پرتاب شده بودند به منطقه‌ای غیر مسکونی اصابت کردند و سامانه گنبد آهنین موفق شد یک موشک دیگر را منهدم کند
یک از سخنگویان ارتش اسرائیل گفت که سه موشکی که از لبنان پرتاب شده بودند به منطقه‌ای غیر مسکونی اصابت کردند و سامانه گنبد آهنین موفق شد یک موشک دیگر را منهدم کند
ارتش اسرائیل روز جمعه اول شهریور ماه، اعلام کرد که در پاسخ به موشک‌پرانی از خاک لبنان، به هدفی در آن کشور حمله هوایی کرده است؛ یک گروه سوسیالیستی فلسطینی هوادار بشار اسد در لبنان می‌گوید هدف این حمله قرار گرفته است.

در بیانیه‌ای که ارتش اسرائیل در این مورد منتشر کرده آمده است «نیروی هوایی اسرائیل مرکز تروری را در جایی بین بیروت (پایتخت) و صیدون (۴۰ کیلومتری جنوب بیروت)، در پاسخ به چهار حمله موشکی که روز گذشته به شمال اسرائیل انجام شد، هدف قرار دادند».

در گزارش‌های اولیه مشخص نبود چه کسی مسئول این حمله است، اما پس از آن گزارش شد که گروه عبدلالله عزام (ع: کتائب عبدالله عزام)، که شاخه‌ای از القاعده به شمار می‌رود، مسئولیت این حمله را برعهده گرفت.

روزنامه جروزالم پست از حساب توئیتر رهبر این گروه نقل کرده است که اعضای آن، حمله پنچ‌شنبه را انجام داده‌اند. خبرگزاری فرانسه نیز خبر مشابهی منتشر کرده است.

اما ساعتی بعد خبرهای دیگری درباره «هدف حمله هوایی اسرائیل» منتشر شدند؛ خبرگزاری رسمی لبنان از قول گروه «جبهه خلق برای آزادی فلسطین- فرماندهی کل» گروهی که از هواداران حکومت بشار اسد در سوریه به شمار می‌رود، آورده است که این گروه در دره «ناعمه» هدف قرار گرفته است.

این سازمان که یک گروه مارکسیست-ناسیونالیست به شمار می‌رود، در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا، اتحادیه اروپا، کانادا و اسرائیل قرار دارد.

رامز مصطفی، سخنگوی این سازمان نیز در گفت‌وگویی با خبرگزاری فرانسه گفته است به هدفی در دره ناعمه حمله شده، اما او هرگونه ارتباط بین این گروه و موشک‌پرانی روز گذشته به اسرائیل را رد کرده است.

روز پنج‌شنبه، یک روز پیش از این حمله، چهار موشک از منطقه صور در جنوب لبنان به سمت شمال اسرائیل شلیک شد که در پی آن، آژیر خطر در شهرک‌های اسرائیلی هم مرز با لبنان به صدا در آمد.

در همان زمان یک از سخنگویان ارتش اسرائیل گفت که سه موشک به منطقه‌ای غیر مسکونی اصابت کردند و سامانه گنبد آهنین موفق شد موشک دیگر را منهدم کند.

اندکی پس از این حمله بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد با هرکسی که برای حمله به اسرائیل تلاش می‌‌کند «برخورد» خواهد شد.

میشل سلیمان، رئیس‌جمهوری لبنان، هم حمله به خاک اسرائیل را زیر پا گذاشتن معاهده آتش‌بس سازمان ملل بین اسرائیل و لبنان عنوان و دست داشتن در آن را رد کرده بود.

واکنش هوایی اسرائیل در ساعات اولیه صبح روز جمعه انجام شده است و بنا بر اعلام ارتش آن کشور، تمام هواپیماهایی که در این حمله شرکت کرده بودند به پایگاه خود بازگشته‌اند.
XS
SM
MD
LG