لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۷

«مخالفت شدید» آمریکا با تحقیقات جنایی دیوان لاهه در مورد اسرائیل


ایالات متحده روز جمعه ۲۶ دی ماه، با تصمیم دیوان بین‌المللی کیفری در لاهه برای گشودن پرونده‌ای مقدماتی، که قرار است به تحقیقات در مورد اتهام‌های وارد شده به اسرائیل در مورد انجام «جنایت‌های جنگی» در مناطق فلسطینی بپردازد، قویا مخالفت کرد.

فاتو بن‌سودا، دادستان دیوان بین‌المللی کیفری، روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد در مورد اتهام‌های وارد شده، که زمانی از ژوئن سال گذشته میلادی به بعد را در بر می‌گیرد، «تحقیقاتی بی‌طرف و مستقل» انجام خواهد داد.

تابستان گذشته مناطقی از اسرائیل هدف موشک‌پرانی‌های شبه‌نظامیان فلسطینی در غزه و خود آن منطقه نیز هدف حملات هوایی و زمینی ارتش اسرائیل قرار گرفت.

جف راتکه، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، گفته است واشینگتن با گشوده شدن این پرونده مقدماتی «شدیدا مخالف» است.

او می‌گوید «این یک وارونه‌گویی غم‌انگیز است که اسرائیل، که آماج هزاران آتش‌پرانی موشکی تروریستی علیه شهروندان خود و مناطق مجاورش قرار گرفت، اکنون هدف تحقیقات دیوان بین‌الملی کیفری قرار می‌گیرد».

این پرونده پس از آن گشوده می‌شود که رياض منصور، نماینده تشکیلات فلسطیتی در سازمان ملل متحد در آغاز سال میلادی ۲۰۱۵، مدارک و اسناد پيوستن فلسطينی‌ها به ديوان کيفری بين‌المللی را در لاهه، هلند، ارائه کرد.

در پی ارائه این درخواست، ۱۷ دی‌ماه، دبیر کل سازمان ملل اعلام کرد با آن موافقت می‌کند. [بیشتر بخوانید]

فاتو بن‌سوتا می‌گوید پس از تحقیقات اولیه روش خواهد شد که پرونده‌ای برای بررسی انجام جنایت‌های جنگی گشوده خواهد شد یا نه.

پیش از گشوده شدن این پرونده اولیه، سازمان دیدبان حقوق بشر در شهریور ماه گذشته در گزارشی این احتمال را مطرح کرده بود که اسرائیل در جریان نبردهای غزه مرتکب «جنایت جنگی» شده باشد.

از سوی دیگر مقام‌های ارشد اسرائیل این پرونده اولیه را محکوم کرده‌اند؛ بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر آن کشور، با اشاره به حملات پاریس که چهار یهودی فرانسوی نیز در آن کشته شدند، پرونده تحقیقات علیه تل‌آویو را «رسوایی‌آور» نام نهاده است. آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه آن کشور، نیز عملکرد دیوان لاهه را تحت تاثیر «ملاحظات سیاسی ضد اسرائیلی» توصیف کرده است.

طی نبردهای غزه در تابستان سال گذشته میلادی نزدیک به ۲۲۰۰ فلسطینی که اکثر آنها غیرنظامی بودند، کشته شدند. در طرف اسرائیل نیز ۷۳ نفر که اکثر آنها سرباز آن کشور بودند، جان خود را از دست دادند.

XS
SM
MD
LG