لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۳

سیف: روابط بانکی با غرب هنوز رضایت‌بخش نیست، امیدواریم بهتر شود


ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی ایران، می‌گوید بیشتر تعهدات مربوط به توافق اتمی، باید از طرف ایالات متحده انجام شود، و «انتظار این است که سرعت مبادلات روزبه‌روز بیشتر شود».

آقای سیف ۲۴ مهر ماه در گفت‌وگویی با تلویزیون دولتی و خبرگزاری داخلی ایران گفته است «شرایط موجود رضایت‌بخش نیست» هر چند تاکید کرده که «در مقایسه با قبل از برنامه جامع اقدام مشترک، شرایط به طور طبیعی بهتر می‌شود».

رئیس کل بانک مرکزی می‌گوید وضعیت موجود، با در نظر گرفتن انتظاراتی که تا قبل از دستیابی به توافق اتمی وجود داشت، «رضایت‌بخش نیست».

طی ماه‌های گذشته مقام‌های ایرانی بارها انتقاد و نارضایتی خود را از روند اجرای توافق اتمی ابراز کرده و تقریبا در همه موارد نیز تاکید کرده‌اند که «آمریکا» در اجرای این تعهدات «بدعهدی کرده‌است». آنچه بارهای از سوی مقام‌های واشینگتن رد شده‌است.

ولی‌الله سیف می‌گوید در مقایسه با قبل از توافق اتمی، «روابط بانکی نسبتا مناسبی ایجاد شده و مشکلات تجارت ایران با همین میزان از ارتباطات تا حدودی حل می‌شود». با این همه تاکید کرده است که این روابط هنوز به معنی «عادی‌سازی روابط نیست».

سیف می‌گوید به نظر او، اروپایی‌ها علاقه‌مند به برقراری ارتباط هستند، اما آمریکا هنوز «به طور کامل تعهداتش را عملیاتی نکرده است» و در نتیجه در نظام بانکی بین‌المللی تردیدها و نگرانی‌هایی در مورد احتمال برخوردهای آمریکا وجود دارد و «باید اطمینان‌بخشی مناسبی شود».

ایالات متحده با وجود برچیدن تحریم‌های اتمی، همچنان تحریم‌هایی را در زمینه‌های دیگر علیه مقام‌ها و سازمان‌ها و نهادهای ایران اعمال می‌کند. این تحریم‌ها مواردی مانند نقض حقوق بشر، «حمایت دولتی از ترویسم» و یا توسعه برنامه موشکی را در بر می‌گیرند. در مواردی مانند اتهام‌های مربوط به نقض حقوق بشر، اتحادیه اروپا نیز تحریم‌هایی را علیه ایران اعمال کرده‌است.

سیف ابراز امیدواری کرده است با تعهداتی که ایالات متحده انجام آن‌ها را پذیرفته، شرایط بهتر شود.

ایالات متحده به تازگی راهنمایی را منتشر کرده است که هدف از آن پاسخ دادن به ابهام‌های موجود در مورد دادوستد شرکت‌ها و بانک‌های بزرگِ خارجی با ایران است.

شماری از مقام‌های سابق دولت ایالات متحده در امور تحریم‌ها و نیز حقوقدانان، معتقد هستند راهنمای تازه‌منتشر‌شده از سوی خزانه‌داری آمریکا در مورد دادوستد مالی با ایران، به بانک‌ها در مورد انجام معاملات دلاری، «اطمینان مجددی» می‌دهد.

البته وزارت خزانه‌داری آمریکا که مسئول نظارت بر دادوستد مالی‌ست، می‌گوید این راهنما تنها تحریم‌های برچیده‌شده در جریان توافق اتمی را در بر می‌گیرد و شامل تحریم‌های جاری و موجود نمی‌شود.

رئیس کل بانک مرکزی در گفته‌های ۲۴ مهر ماه خود اشاره مستقیمی به این راهنما نکرده‌است.

XS
SM
MD
LG