لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۴

جانشین فرمانده سپاه: موضع ما در سوریه ارتقا به قدرت بزرگ منطقه‌ای است


نیروهای هوادار اسد در شمال حلب
نیروهای هوادار اسد در شمال حلب

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران می‌گوید عربستان سعودی «از نظر نظامی فاقد توان ایجاد تغییر در وضعیت» سوریه است و حضور ایران در آن کشور نیز به دلایل راهبردی و «ارتقای تراز جمهوری اسلامی به یک قدرت بزرگ منطقه‌ای» صورت گرفته‌است.

حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران در مصاحبه‌ای با شبکه ۲ تلویزیون دولتی ایران، ۱۷ بهمن ماه، عربستان را متهم به حمایت «مالی، تسلیحاتی و معنوی» از آنچه «نیروهای تکفیری» در سوریه نامیده، کرده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، آقای سلامی گفته است عربستان «توان نظامی برای تغییر دادن وضعیت» در سوریه را ندارد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:52 0:00
لینک مستقیم

این دومین موضع‌گیری مقام‌های ارشد سپاه پاسداران ایران در یک روز، در مورد اعلام آمادگی عربستان به اعزام نیرو به سوریه است.

محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران نیز روز شنبه گفته بود فکر نمی‌کند حکومت عربستان «جرات این کار را داشته باشد و اگر این کار را کنند تیر خلاص به خود زده‌اند».

مقام‌های نظامی ایرانی بارها توان نظامی عربستان سعودی را زیر سوال برده یا حکومت ریاض را تهدید کرده و از «سقوط» آن سخن گفته‌اند.

دولت عربستان سعودی نیز بارها ایران را به دخالت در کشورهای عربی و «حمایت از تروریسم» متهم کرده و در مورد فعالیت‌های این کشور هشدار داده است.

«موضع ما در باره سوریه و عراق صرفا ایرانی نیست امنیت، منافع راهبردی و ارتقاء تراز جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک قدرت بزرگ منطقه‌ای واقعیت‌هایی است که در دستور کار ما قرار دارد»
«موضع ما در باره سوریه و عراق صرفا ایرانی نیست امنیت، منافع راهبردی و ارتقاء تراز جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک قدرت بزرگ منطقه‌ای واقعیت‌هایی است که در دستور کار ما قرار دارد»

حسین سلامی در مصاحبه تلویزیونی خود تاکید کرده است که حضور سپاه پاسداران در عراق و سوریه فقط به خاطر این نیست که درگیری‌ها به خاک خود ایران کشیده شود و اهداف راهبردی را دنبال می‌کند.

به گفته جانشین فرمانده سپاه پاسداران «موضع ما در باره سوریه و عراق صرفا ایرانی نیست امنیت، منافع راهبردی و ارتقاء تراز جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک قدرت بزرگ منطقه‌ای واقعیت‌هایی است که در دستور کار ما قرار دارد.»

آقای سلامی همین موضع را در مورد حضور نظامی روسیه در سوریه نیز بیان کرده و می‌گوید مسکو اهداف استراتژیک بلندمدت در شرق دریای مدیترانه دارد و «دقیق نیست» که گفته شود تهران، روسیه را مجبور کرده مستقیما وارد جنگ داخلی سوریه شود.

ارتش روسیه از ماه سپتامبر سال ۲۰۱۵ میلادی حملاتی هوایی را به سود حکومت بشار اسد آغاز کرد. ارتش اسد و متحدان آن از حزب‌الله لبنان تا گروه‌های اعزام‌شده از عراق تا افغانستان نیز در این مدت دست به پیشروی‌هایی زمینی زده‌اند. گروهی از نیروهای سپاه پاسداران نیز طی این زمان کشته شده‌اند که ایران می‌گوید به عنوان «مستشار» در سوریه حضور دارند.

به گفته جانشین فرمانده سپاه، موفقیت عملیات اخیر در شهرک‌های شیعه‌نشین اطراف حلب، «در معادلات منطقه‌ای بسیار تاثیرگذار و تعیین کننده است».

پیش از این خبرگزاری فارس که نزدیک به سپاه پاسداران ایران است، گفته بود پیشروی‌ها در اطراف حلب «پیام‌های قاطعانه‌تری» را به ژنو ارسال می‌کند.

اشاره خبرگزاری فارس به مذاکرات میان نمایندگان دولت مرکزی سوریه و مخالفان اسد است که در ژنو برپاشد، اما ادامه آن به تعلیق افتاد.

مقام‌های غربی می‌گویند مذاکرات ژنو بهترین و احتمالا تنها بخت پایان دادن به جنگ سوریه است.

میلیون‌ها آواره، بیش از ۲۵۰ هزار قربانی، موجی کم‌سابقه از پناهجویان در خارج از مرزهای کشور و افزایش بحران و تنش میان کشورهای منطقه، از جمله پیامدهای جنگ داخلی سوریه‌است که پنج سال است ادامه دارد.

XS
SM
MD
LG