لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۰

وزیر کشور: موضوع علی جنتی قطعا یک‌شنبه در هیئت دولت مطرح می‌شود


علی جنتی
علی جنتی

روزنامه اعتماد در تیتر نخست روز یک‌شنبه خود از «قطعی‌شدن» تغییر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داده‌است. وزیر کشور ایران نیز گفته است موضوع مربوط به او «قطعا» در جلسه هیئت دولت در ۲۵ مهر ماه مطرح می‌شود‌.

روزنامه اعتماد، ۲۵ مهر ماه، به نقل از «یک منبع مطلع» می‌گوید «رفتن علی جنتی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قطعی شده‌است». اما این روزنامه توضیح بیشتری در این مورد نداده‌است.

همزمان خبرگزاری فارس به نقل از وزیر کشور ایران گفته او نمی‌داند کناره‌گیری علی جنتی درست است یا نه اما «قطعا فرد‌ا (۲۵ مهر ماه) د‌ر هیئت د‌ولت اين موضوع مطرح می‌شود‌».

از سوی دیگر اما حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد، موضعی شبیه موضع مشاور فرهنگی حسن روحانی گرفته و گفته «نمی‌تواند این موضوع را تائید کند».

حسین نوش‌آبادی، به خبرگزاری تسنیم گفته است «آنچه درباره استعفاء و یا تعیین جانشین آقای جنتی مطرح می‌شود، بیشتر یک گمانه‌زنی رسانه‌ای است و بنده به‌عنوان سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نمی‌توانم درباره تأیید آن سخنی بگویم».

اما آقای نوش‌آبادی افزوده است این گمانه‌زنی‌ها در زمان سفر رئیس‌جمهوری ایران به کشورهای جنوب شرق آسیا مطرح شده و در نهایت حسن روحانی است که تصمیم خواهد گرفت.

پیش از این در ۲۲ مهر ماه حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس جمهوری ایران گفته‌ بود گزارش‌ها در مورد کناره‌گیری وزیر ارشاد و معرفی خودش به عنوان جانشین جنتی را «نه رد می‌کند و نه تائید».

طی روزهای گذشته و در پی حملات تازه چهره‌های اصول‌گرا به اجرای موسیقی، برگزاری کنسرت یا حتی نمایش‌های خیابانی در شهرهای مشهد و قم، گزارش‌هایی از کناره‌گیری وزیر ارشاد منتشر شد.

شماری از رسانه‌های اصولگرا مانند مشرق‌نیوز گفته‌اند «قربانی» کردن علی جنتی از سوی حسن روحانی با هدفِ گرفتن «ژست مظلوم‌نمایی» صورت خواهد گرفت و «ربط دادن استعفای جنتی به اتفاقات فرهنگی و فشارها و انتقادات چیزی شبیه شوخی است.»

روزنامه شرق ۲۴ مهر ماه گفته بود اگر «رفتن علی جنتی» از وزارت ارشاد قطعی شود، دو احتمال را می‌توان برای آن در نظر گرفت، که یکی فشارهای منتقدان دولت در عملکرد آن وزارت‌خانه و دیگری نارضایتی خود رئیس‌جمهوری از «کوتاه آمدن مقابل منتقدان» است.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، طی زمانی که گزارش‌ها در مورد کناره‌گیری علی جنتی منتشر شد، در سفری رسمی به ویتنام، مالزی و تایلند رفته بود. او ۱۹ مهر ماه از این سفرها بازگشت.

XS
SM
MD
LG