لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۰

«۵۰ درصد» کاهش نرخ تورم در ۱۲ ماه منتهی به شهریور


بانک مرکزی ایران روز جمعه چهارم مهر ماه، نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به شهریور‌ ماه ۱۳۹۳ را ۲۱ و یک دهم درصد اعلام کرد.

مقایسه نرخ تورم در شهریور ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که زمان آغاز به کار رسمی دولت حسن روحانی است، بیانگر کاهش ۵۰ درصدی این نرخ ظرف یک سال است.

بانک مرکزی ایران در زمان مشابه در سال گذشته نرخ تورم را ۴۰ و یک دهم درصد اعلام کرده بود.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، روز جمعه در مورد «تک رقمی شدن» نرخ تورم در سال ۹۵ ابراز امیدواری کرد.

بانک مرکزی پیش از این نرخ تورم سال منتهی به مرداد ماه امسال را ۲۳ و دو دهم درصد اعلام کرده بود که این رقم، کاهش ۲ و دو دهم درصدی نرخ تورم در ماه شهریور ۹۳ در مقایسه با مرداد را نشان می‌دهد.

پیش از این نرخ تورم اعلام‌شده برای سال منتهی به مردادماه سال ۹۳ نسبت به دوازده ماه منتهی به تیرماه امسال، نیز کاهشی بیش از دو درصد را به ثبت رسانده بود.

ایران طی دو سال آخر ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد با تورمی شدید و رشد منفی اقصادی روبه‌رو شد.

آمارهای بانک جهانی نیز حاکی است که نرخ تورم ایران در سال ۲۰۱۳ بعد از ونزوئلا بالا‌ترین رقم در جهان بوده است.

به گزارش بانک مرکزی ایران، همچنین نرخ تورم در شهریور‌ماه امسال در مقایسه با ماه مشابه سال قبل که از آن به عنوان «تورم نقطه‌به‌نقطه» نام برده می‌شود، معادل ۱۴ و چهار دهم بوده است.

این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در مردادماه امسال یک‌دهم درصد از نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه تیرماه بیشتر بوده و به ۱۴ و ۷ دهم درصد رسیده بود.

بر اساس گزارش بانک مرکزی از تغییرات شاخص بهای کالا‌ها و خدمات مصرفی در مناطق شهری در شهریورماه ۹۳، نرخ تورم ماهانه شهریور نسبت به مرداد ماه رشد ۱و چهار دهم درصدی داشته است.

این درحالی است که این رقم برای مرداد ماه یک و سه دهم درصد بوده است.

XS
SM
MD
LG