لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۳

قوه قضائیه ایران می‌گوید یک «باند خالکوبی» را «منهدم کرده‌است»


نهاد قضائی ایران می‌گوید یک «باند خالکوبی نمادهای شیطان‌پرستی و مستهجن» را «منهدم» کرده و اعضای آن را نیز دستگیر کرده‌است.

خبرگزاری تسنیم ۲۲ آذر ماه به نقل از «قاضی منصوری» گفته است «اقدامات اطلاعاتی» در مورد «اعضای این باند» پس از آنچه «گسترش تبلیغات فعالیت در شبکه‌های اجتماعی» توصیف شده، «در دستور کار قرار گرفت».

به گفته این مقام قضائی ایران «سه عضو اصلی این باند» یک خانه اجاره کرده و در آن تتو و خالکوبی انجام می‌دادند.

«قاضی منصوری» گفته است خالکوبی‌ها «تصاویر غیراخلاقی، نمادهای شیطان پرستی، نمادهای فرهنگ غربی و مبتذل» بودند.

او توضیح بیشتری در این مورد نداده و خبرگزاری تسنیم که گزارش مربوط به «انهدام باند خالکوبی» را آورده نیز تصویری از ستاره داود و نوشته‌هایی به زبان عبری را منتشر کرده‌، که ارتباط دقیق آن با خبر منتشرشده مشخص نیست.

مقام قضائی ایران به خبرگزاری تسنیم گفته افراد بازداشت‌شده، «در برخی موارد» اقدام به «برقراری روابط نامشروع» با دختران و زنان کرده بودند.

او هشدار داده است که دادستانی با اینگونه فعالیت‌ها «که مصداق فعل حرام و گسترش فرهنگ ابتذال و بی‌بند‌باری‌ست، قاطعانه برخورد می‌کند».

مقابله با خالکوبی در ایران تازگی ندارد. طی سال‌های گذشته، مقام‌های مختلف دولتی، قضائی و انتظامی در این مورد اقداماتی انجام داده‌اند. از جمله سازمان تربیت بدنی که به ورزشکاران اعزامی به المپیک هشدار داده بود بدن خود را طوری بپوشانند که اگر خالکوبی دارند، دیده نشود. صدا و سیمای ایران در مواردی از ورزشکاران ایرانی خواسته بود برای آن‌که در «پخش تلویزیونی مشکلی پیش نیاید» خال‌کوبی‌های خود را بپوشانند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که طی سال‌های گذشته انجام تتو و خالکوبی در میان ایرانیان، گسترش پیدا کرده‌است.

خبرگزاری تابناک، سال گذشته گزارش داده بود در «استفتاء» شرعی، «شمار قابل توجه و اکثریت» مراجع شیعه گفته‌اند این کار «حرام نیست و مانع شرعی ندارد».

از سوی دیگر اما وزارت بهداشت ایران در تابستان گذشته هشدار داده بود که حجامت و خالکوبی، که تقریبا بدون نظارت و صدور مجوزهای معمول بهداشتی انجام می‌شود، در کنار عواملی دیگر مانند قمه‌زنی یا اعتیاد تزریقی، از جمله عوامل اصلی انتقال بیماری هپاتیت سی در ایران هستند. در کشورهایی که خالکوبی در آن‌ها با تهدید یا مقابله دولتی روبه‌رو نیست، مجوز و نظارت‌های قانونی و بهداشتی بر این کار صورت می‌گیرد.

هویت سه نفری که اخیرا در ایران بازداشت‌ شده‌اند، و نیز اتهام‌ یا اتهام‌های قانونی وارد شده به آن‌ها هنوز مشخص نیست. سه سال پیش خبرگزاری‌های ایران گفته بودند «قاضی منصوری» که پیشتر سرپرست دادسرای فرهنگ و رسانه بود، برای سرپرستی دادسرای زمین‌خواری معرفی شده و اکنون سرپرست دادسرای ناحیه سه تهران است.

مقام‌های قضائی ایران در سال‌های گذشته با موارد مختلفی از آنچه «فساد فرهنگی» توصیف می‌کنند برخورد کرده‌اند؛ این اقدامات از بازداشت و تهدید مدل‌های لباس، افرادی که «بدحجاب» یا «بی‌حجاب» نامیده می‌شوند تا هنرمندان و فعالان اجتماعی را در بر گرفته‌است. برخوردها در موارد مختلفی با انتقاد سازمان‌های مدافع حقوق بشر روبه‌رو شده که آن را ورود به حریم شخصی شهروندان و نادیده‌گرفتن آزادی‌های فردی توصیف می‌کنند.

XS
SM
MD
LG