لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۹

فرانسه و بریتانیا: برای توافق اتمی ایران باید انتخاب سختی بکند


مذاکرات لوزان از ششم فروردین ادامه پیدا می‌کند
مذاکرات لوزان از ششم فروردین ادامه پیدا می‌کند

نماینده فرانسه در سازمان ملل متحد، ضمن آنکه هشدار داده پیشرفت‌ها در مواردی از مذاکرات اتمی با ایران کافی نبوده است، می‌گوید تهران برای به دست آوردن اعتماد جهانی، باید دست به انتخاب گزینه‌ای سخت بزند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، فرانسوا دلاتره، سفیر فرانسه در سازمان ملل، چهارم فروردین ماه در جلسه‌ای در شورای امنیت این سازمان، گفته است پیشرفت در مذاکرات به ویژه در موارد تحقیقات و توسعه و مسئله تحریم‌ها «ناکافی» بوده است.

به گفته او «اگر ایران واقعا می‌خواهد اعتماد جامعه جهانی را کسب کند، باید دست به انتخاب سختی بزند».

به گزارش رویترز، یکی از موارد حل‌نشده بین طرف‌ها در مذاکرات اتمی، به گفته مقام‌های غرب این است که تهران می‌خواهد در روند تحقیقات و توسعه سانتریفیوژهای پیشرفته محدودیتی نباشد. سانتریفیوژهایی که به گفته غرب می‌توانند در تولید بمب اتم نیز به کار رود.

موضوع دیگر نیز رفع فوری تحریم‌ها پس از به نتیجه رسیدن توافق است.

همزمان با گفته‌های سفیر فرانسه، پیتر ویلسون، نماینده بریتانیا نیز در شورای امنیت سازمان ملل گفته است تهران «باید انعطاف بیشتری از خود نشان دهد و دست به انتخاب سختی بزند تا به توافق (در مذاکرات هسته‌ای) برسیم.»

دیوید پرسمن، معاون نماینده آمریکا در سازمان ملل، گفته است «هنوز فاصله‌هایی چشم‌گیر و گزینه‌های مهمی برای انتخاب وجود دارد».

به گفته آقای پرسمن طرف‌ها در تلاش هستند تا ببینند می‌توانند تا پایان ماه میلادی مارس (طی یک هفته پیش‌رو) به توافق سیاسی‌ای برسند که «مسائل اصلی یک توافق جامع را در بر گیرد».

ویتالی چورکین، نماینده روسیه، نیز بر تلاش مسکو تاکید کرده و می‌گوید «همه کار می‌کنیم تا پایانی قطعی و جامع برای مسائل مربوط به برنامه اتمی ایران و رفع تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل پیدا شود».

پیش از این نیز مقام‌های ارشد غربی، از ایران خواسته بودند که برای رسیدن به توافق، تصمیم گرفته و آن را به گذر زمان موکول نکند.

جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده، اول فروردین ماه گفته بود «ما عجله‌ای نداریم… اما درک می‌کنیم که اکنون باید تصمیم‌های بنیادین گرفت، گذر زمان آنها را آسان نخواهد کرد».

از سوی دیگر محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، ۲۹ اسفند ماه در پاسخی تلویحی به پیام نوروزی رئیس‌جمهوری آمریکا، در صفحه توئیتر خود نوشته بود « «ایرانی‌ها انتخاب خود را کرده‌اند: مشارکت با شرافت. اکنون نوبت آمریکا و متحدان اوست که انتخاب کنند: فشار یا توافق.»

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، می‌گوید آقای ظریف روز سه‌شنبه در تماسی تلفنی با همتای چینی خود، هونگ لی، در مورد «راه‌حل‌های موضوعات باقیمانده برای توافق هسته‌ای» گفت‌وگو کرده است.

تازه‌ترین دور از مذاکرات هسته‌ای از ششم فروردین ماه، در لوزان سوئیس، از سر گرفته می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است وندی شرمن معاون آن وزارت‌خانه و اعضای تیم مذاکره کننده آن کشور، پنجم فروردین عازم لوزان سوئیس می‌شوند تا برای دیدار با مقام‌های ایرانی، به جان کری، وزیر خارجه بپیوندند.

XS
SM
MD
LG