لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۴

صالحی: در پی توافق جامع دو نوع محدودیت ادامه پیدا می‌کند


علی‌اکبر صالحی و محمد جواد ظریف در هتل بوریواژ لوزان، جایی که تفاهم ۱۳ فروردین شکل گرفت
علی‌اکبر صالحی و محمد جواد ظریف در هتل بوریواژ لوزان، جایی که تفاهم ۱۳ فروردین شکل گرفت

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، می‌گوید در صورت نهایی شدن توافق جامع، ابتدا تحریم‌های اقتصادی برداشته می‌شوند، اما تحریم‌های «اشاعه‌ای» یا محدودیت‌های فروش تجهیزات با کاربرد دوگانه باقی می‌ماند.

رئیس سازمان انرژی اتمی، شب پنج‌شنبه ۲۰ فروردین، در گفت‌وگویی با تلویزیون دولتی ایران، گفته است وقتی قدرت‌های جهانی طرف مذاکره با ایران، تحریم‌ها را بردارند، ابتدا تحریم‌های اقتصادی برداشته می‌شوند.

او در ادامه افزوده است «اما دو نوع تحریم با شدت و ضعفی باقی خواهد ماند. یکی تحریم اشاعه‌ای؛ مانند فروش کیک زرد و محدودیتی که ممکن است در فروش آن برای مدت مشخصی ایجاد شود و یا برخی تجهیزات که استفاده دوگانه دارد و یا فروش سلاح با محدودیت‌هایی همراه خواهد شد.»

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، از گفت‌وگوی تلویزیونی این مقام دولت ایران نقل کرده است که «کمیته‌ای» در این مورد تشکیل می‌شود و از طریق آن «خرید‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد».

او در بخشی دیگر از سخنان خود گفته است چرخه کامل سوخت هسته‌ای برای ایران باقی خواهد ماند.

آقای صالحی گفته است هیچ یک از تاسیسات ایران تعطیل نخواهد شد، اما «ممکن است فعالیت برخی قسمت‌ها در مدت محدودی با کندی همراه شوند اما در عوض با انجام تحقیقات و توسعه، نتیجه آن سرعت و نتیجه کار رآکتورهای ما را به طرز محسوسی به مراتب بالاتر خواهد برد.»

به گفته رئیس سازمان انرژی اتمی، در مذاکرات بنا شده است اگر طی دوره‌ای که او آن را «دوره اعتمادسازی» نامیده، ایران به اورانیوم با غنای ۲۰ درصد نیاز پیدا کرد، [قدرت‌های جهانی طرف گفت‌وگو] آن را در اختیار ایران قرار دهند تا در داخل به صفحات سوخت تبدیل شود.

او تاکید کرده است که اگر طرف مقابل «بدعهدی» کند، ایران می‌تواند راکتور اراک را بازطراحی کرده و یا مجددا با «به هم پیوستن دو آبشار از سانتریفیوژها» اورانیوم ۲۰ درصدی تولید کند.

غرب می‌گوید راکتور آب سنگین اراک قادر به تولید پلوتونیوم ۲۳۹ است که می‌تواند در ساخت بمب هسته‌ای استفاده شود. ایران گفته بود این راکتور «پژوهشی» برای تولید «ایزوتوپ درمانی» است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، روز پنجم شهریور از آغاز تغییرات در این راکتور خبر داده بود تا به گفته او، نگرانی برخی کشور‌ها درباره صلح‌آمیز بودن این تاسیسات رفع شود.

محدودیت‌های اعمال‌شده بر راکتور اراک، با واکنش مقام‌های آمریکایی، از جمله جان برنان، رئیس سازمان سی‌آی‌ای، روبه‌رو شده است که می‌گوید برخی امتیازهایی که ایران بر سر آن توافق کرده، او را «شگفت‌زده» کرده است.

ایران و طرف‌های مذاکره در مورد برنامه اتمی تهران، در لوزان سوئیس به تفاهمی دست پیدا کردند که قرار است چهارچوب توافق نهایی و جامع باشد.

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، ۲۰ فروردین این احتمال را مطرح کرد که دور بعدی مذاکرات با کشورهای موسوم به ۵+۱، در شهر نيويورک آمريکا و در حاشيه اجلاس بين‌المللی خلع سلاح برگزار شود.

XS
SM
MD
LG