لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۲

ایران از آغاز تغییرات در طراحی راکتور آب سنگین اراک خبر داد


نمایی از راکتور آب سنگین اراک که در در ۲۴۰ کیلومتری جنوب غربی تهران قرار دارد.
نمایی از راکتور آب سنگین اراک که در در ۲۴۰ کیلومتری جنوب غربی تهران قرار دارد.

علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران، روز چهارشنبه پنجم شهریور از آغاز تغییرات در راکتور آب سنگین اراک خبر داد تا به گفته وی، نگرانی برخی کشور‌ها درباره صلح آمیز بودن این تاسیسات رفع شود.

آقای صالحی که در شبکه خبر تلویزیون دولتی ایران صحبت می‌کرد، اظهار داشت که «بازطراحی قلب رآکتور اراک توسط متخصصان و کارکنان آن در حال انجام است تا نگرانی برخی کشور‌ها در مذاکرات هسته‌ای رفع شود».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، وی از برگزاری نشستی با مسوولان وزارت امور خارجه در روز سه شنبه هفته جاری خبر داد و افزود که «در این جلسه دوستان در جریان جزئیات فنی بازطراحی در قلب راکتور اراک قرار گرفتند».

ساخت راکتور آب سنگین اراک یکی از نگرانی‌ها و سوءظن کشورهای غربی به فعالیت‌های هسته‌ای ایران است.

این راکتور در ۲۴۰ کیلومتری جنوب غربی تهران است و به طور بالقوه می‌تواند برای ساخت سلاح هسته‌ای پلوتونیوم تولید کند.

راکتور ۴۰ مگاواتی اراک که ساخت آن زیر نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی صورت می‌گیرد، به گفته تهران، برای مقاصد تحقیقاتی بویژه ساخت رادیو دارو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مقامات ایران گفته‌اند تغییرات در راکتور اراک به صورتی خواهد بود که این راکتور به جای تولید هشت کیلوگرم پلوتونیوم در سال تنها یک کیلوگرم پلوتونیوم تولید خواهد کرد.

بر اساس توافق موقت ژنو که سوم آذر پارسال میان ایران و کشورهای عضو گروه پنج به علاوه یک حاصل شد و از ماه ژانویه امسال به مرحله اجرا در آمد، تهران موافقت کرد که در مقابل تعدیل بخشی از تحریم‌های بین المللی پاره‌ای از فعالیت‌های هسته‌ای خود از جمله ساخت و ساز در راکتور اراک را متوقف کند.

غرب نگران ساخت سلاح اتمی از سوی ایران در چارچوب فعالیت‌های هسته‌ایش است ولی تهران می‌گوید که مقاصد این برنامه صرفا صلح آمیز است.

خرابکاری در تاسیسات هسته‌ای ایران

علی اکبر صالحی در سخنان روز چهارشنبه خود در شبکه خبر همچنین وقوع خرابکاری‌های متعدد در فعالیت‌های هسته‌ای ایران را تایید کرد اما گفت: «آن‌ها نتوانستند به اهداف کلی خود برسند».

رییس سازمان انرژی اتمی ایران اظهار داشت: «تعدادی از شرکت‌های آلمانی تجهیزاتی را که می‌ساختند به نیومکزیکو در آمریکا می‌فرستادند و در آزمایشگاهی در آنجا تجهیزات را دستکاری می‌کردند که کاری بسیار دقیق و ظریف است».

به گفته وی «در شیرآلات خریداری شده نیز در سطح انبوه مشکل خرابکاری وجود داشت».

آقای صالحی همچنین گفت: «بدافزار استاکس نت قرار بود همه چیز را در صنعت هسته‌ای ایران بخواباند اما نتوانستند این کار را انجام دهند».

وی در خصوص خرابکاری دیگر، بدون توضیح بیشتر افزود: «همچنین در یکی از صنعت‌های دیگرِ ما، در یکی از استان‌هایمان، خرابکاری آن‌ها منجر به انفجار و آتش‌سوزی شد و نزدیک بود فاجعه بیافریند».

XS
SM
MD
LG