لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۹

صالحی: امکان تغییر طراحی راکتور اراک برای رفع نگرانی‌ها


علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، می‌گوید که تهران می‌تواند در طراحی راکتور آب سنگین اراک تغییراتی ایجاد کند تا نگرانی‌های غرب درباره این راکتور برطرف شود.

سخنان آقای صالحی روز پنج‌شنبه، ۱۷ بهمن در وبسایت شبکه تلویزیونی پرس تی‌وی منتشر شده است که بخشی از یک گفت‌وگوی بلند درباره مناقشه اتمی ایران و توافق هسته‌ای تهران و قدرت‌های جهانی محسوب می‌شود.

این مقام دولت ایران تاکید می‌کند که راکتور آب سنگین اراک تنها جنبه تحقیقاتی و پزشکی دارد و از این رو تهران هیچ دلیلی نمی‌بیند که خواسته غرب را برآورده سازد و فعالیت این راکتور را متوقف کند.

آن‌چه کارشناسان غربی تاکنون درباره راکتور آب سنگین اراک گفته‌اند حکایت از آن دارد که ایران می‌تواند از طریق این راکتور به پلوتونیوم دست یابد که در ساخت سلاح هسته‌ای کاربرد دارد.

اما علی‌اکبر صالحی در جایی از مصاحبه خود با پرس تی‌وی می‌گوید، راکتور آب سبک هم که غرب پیشنهاد داده جایگزین راکتور آب سنگین شود، می‌تواند پلوتونیوم تولید کند، اگرچه به میزان کمتر.

وی سخنان خود را چنین ادامه می‌دهد: «ما در این جا می‌توانیم تغییراتی در طراحی بدهیم به عبارت دیگر در طراحی این راکتور تغییراتی بدهیم تا پلوتونیوم کمتری در آن تولید شود و به این شیوه از میزان نگرانی‌ها در این زمینه بکاهیم.»

با این حال آقای صالحی تاکید می‌کند که نگرانی‌های غرب درباره راکتور آب سنگین اراک «واقعی نیست و آنها [غرب] فقط از این مسئلع به عنوان دستاویزی برای اعمال فشار سیاسی بر ایران استفاده می‌کنند».

مقامات ایران پیش از این نیز اعلام کرده بودند که غرب پیشنهاد ساخت راکتور آب سبک به جای راکتور آب سنگین را داده، اما آنها این پیشنهاد را رد کرده‌اند.

به تازگی نیز سخنان وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا، واکنش شدید ایران را در پی داشته است، آنجا که می‌گفت ایران برای فعالیت صلح‌آمیز اتمی نیازی به راکتور آب سنگین اراک ندارد.

اما علی‌اکبر صالحی از راکتور آب سنگین اراک به عنوان یک «دستاورد علمی و تکنولوژیکی» نام می‌برد که «می‌تواند در حوزه علم و فناوری مورد استفاده قرار گیرد» و از جمله برای بیماران سرطانی «رادیوایزوتوپ تولید کند».

ایران بر اساس توافقنامه شش ماهه ژنو متعهد شده است که از نصب تجهیزات عمده در تاسیاست اراک خودداری کند.
XS
SM
MD
LG