لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۵

ایران فروش نفت به هند در ازای روپیه یا کالا را «متوقف کرد»


وزیر نفت ایران ۲۱ فروردین ماه گفت فروش نفت این کشور به هند، در ازای روپیه یا کالا، که به دلیل تحریم‌های هسته‌ای انجام می‌شد، متوقف شده و از این پس دهلی در مقابل، یورو پرداخت خواهد کرد.

بیژن نامدار زنگنه در جریان سفر همتای هندی خود و در پی نشست مشترکی که در تهران با هیئت‌های اقتصادی ایران و هند داشته، از بازگشایی «سه کانال» برای دریافت بدهی‌های نفتی نیز خبر داده‌است.

هند معمولا به ایران بدهی نفتی داشته و مقام‌های پیشین ایران گفته بودند، این کشور «همواره ته‌مانده حسابی در هند خواهد داشت».

تحریم‌های گسترده نفتی و بانکی، عمدتا به دلیل برنامه اتمی ایران، باعث شده بود تا دهلی به ازای خرید نفت، با روپیه، طلا یا کالا اقدام به تسویه حساب با تهران بکند.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، آقای زنگنه می‌گوید هند در حال حاضر شش میلیارد دلار (۵.۲ میلیارد یورو) بدهی به ایران دارد که «متعلق به بانک مرکزی‌ست و آن را پی‌گیری می‌کند».

ایران بالغ بر ۳۵۰ هزار بشکه نفت در روز به هند صادر می‌کند. به گزارش خبرگزاری «شانا» که در حوزه انرژی اطلاع‌رسانی می‌کند، وزیر نفت ایران ابراز امیدواری کرده صادرات افزایش پیدا کند.

روزنامه «اکونومیک تایمز» هند از قول مقام‌های صنعتی آن کشور نقل کرده است که پالایشگاه‌های هند، در پی خاتمه یافتن تحریم‌های هسته‌ای، در تلاش برای افزایش واردات نفت به «دست‌کم ۴۰۰ هزار» بشکه در روز هستند.

آقای زنگنه در عین حال می‌گوید هنوز تفاهمی میان دو طرف برای «ساخت خط لوله گاز از طریق دریا» صورت نگرفته است.

پیش از این و در آستانه سفر هیئت هندی به ایران، وزیر نفت ایران تلحویا گفته بود دهلی علاقه‌ای به احیای طرح خط لوله صلح، برای انتقال گاز ایران از طریق پاکستان به هند، نیز ندارد. نامدار زنگنه می‌گوید اکنون «دو گزینه صادرات از طریق خط لوله و ال‌ان‌جی به هند وجود دارد كه باید بررسی شود.»

وزارت نفت ایران گفته است در تلاش برای افزایش مشتریان گاز خود است و کشورهای هم‌جوار در اولویت قرار دارند.

در دیدار روز شنبه میان وزیران نفت ایران و هند، توافق‌هایی برای توسعه میدان گازی فرزاد (در بلوک فارسی، غرب میدان پارس شمالی) یا سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی صورت گرفته است.

تحریم‌های گسترده هسته‌ای به ایران، در پی توافق میان تهران و شش قدرت جهانی، در ازای محدودیت‌های ایجادشده در برنامه اتمی، برچیده شده‌اند. البته ایران همچنان تحت تحریم‌های دیگری از سوی کشورهایی مانند ایالات متحده است که به مواردی مانند اتهام «حمایت از تروریسم»، برنامه‌های بالستیک یا نقض حقوق بشر مربوط می‌شود و تحریم‌های آن نیز ادامه دارد. همین موضوع همچنان مانع مهمی در تجارت ایران و دیگر کشورها با استفاده از دلار است و تهران می‌گوید از یورو برای این کار استفاده می‌کند.

XS
SM
MD
LG