لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۴

سازمان‌ زندان‌ها: متوسط سنی مجرمان از ۳۶ به ۳۰ سال رسیده‌است


زنان زندانی در حال پخش غذا
زنان زندانی در حال پخش غذا

اصغر جهانگیر، رئیس سازمان زندان‌های کشور گفته متوسط سنی «مجرمان» در ایران از ۳۶ سال به ۳۰ سال کاهش یافته و مجلس باید در قوانین «بازنگری» کند تا «بی‌جهت حبس‌ها افزایش نیابد».

آقای جهانگیر در گفت‌و‌گویی که روز دوشنبه ۲۳ آذر از وی در خبرگزاری ایلنا منتشر شده این مطالب را بیان کرده و افزوده «سن جرم» در ایران «در حال پایین آمدن است».

وی افزوده علل و عوامل این کاهش «سن جرم» در ایران در دستور کار قوه قضائیه و سازمان امور زندان‌ها قرار گرفته است.

جهانگیر «بیکاری» جوانان را یکی از مهم‌ترین عوامل افزایش جرم در ایران اعلام کرده و گفته «بیکاری، بدهکاری و بزهکاری را به دنبال دارد.»

این مقام مسئول «بی‌سوادی» و نداشتن آموزش‌های لازم را یکی دیگر از عوامل افزایش جرم دانسته و آمار زندانیان «بی‌سواد مطلق» در ایران را ۱۰ درصد اعلام کرده است.

به گفته او نزدیک به ۴۰ درصد زندانیان نیز «سوادی نزدیک سیکل» دارند که «بخش‌های آموزشی باید در حوزه آموزش اجباری کمک کنند تا آموزش‌های پایه‌ای و اساسی به افراد داده شود.»

رئیس سازمان زندان‌ها از دولت نیز خواسته «برای اشتغال، رفع بیکاری و کمک به مردم» و به قوه قضائیه هم توصیه کرده در بررسی پرونده «اطاله دادرسی نداشته باشد».

در ایران آن‌طور که مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری، پنجم آذر ماه امسال اعلام کرده بود، از هر ۱۰۰ هزار نفر ۲۶۹ نفر زندانی هستند.

شمار زندانیان بر اساس آمار رسمی اعلام‌شده، برای نمونه، در دانمارک ۶۱ نفر، در ایالات متحده نزدیک به ۷۰۰ نفر، در ژاپن ۴۹ نفر در آفریقای جنوبی ۲۹۲ نفر، در سوئیس ۸۴ نفر یا در مالزی ۱۶۱ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر است.

درصد قابل توجهی از آمار زندانیان در ایران را جوانانی تشکیل می‌دهند که بسیاری از آن‌ها مرتکب یکی از جرایم مرتبط با قاچاق مواد مخدر یا سرقت شده‌اند.

سن کارگری جنسی، استعمال مواد مخدر، بزهکاری و مواردی نظیر این نیز طی سال‌های گذشته روندی نزولی داشته و تاکنون آمار‌های مختلفی در این خصوص منتشر شده است.

در حالی که در سال‌های اخیر گزارش‌های متعددی در رسانه‌های ایران در مورد کاهش سن کارگری جنسی و اعتیاد به زیر ۱۵ سال منتشر شده، مقام‌های جمهوری اسلامی بار‌ها این گزارش‌ها را رد کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG