لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۰

روحانی: حضور مردم در ۹ دی به معنی حمایت از یک جناح نبود


حسن روحانی برای بازدید از طرح‌هایی به چابهار در استان سیستان و بلوچستان رفته بود
حسن روحانی برای بازدید از طرح‌هایی به چابهار در استان سیستان و بلوچستان رفته بود

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، طی بازدید از اسکله‌ «شهید بهشتی» در چابهار، سیستان بلوچستان، با اشاره به رخدادهای نهم دی ماه سال ۱۳۸۸، گفته است باید از آن برای تحکیم «همدلی و قانون‌گرایی» استفاده کرد و «نباید اجازه دهیم هیچ حادثه‌ای در تاریخ کشور تبدیل به وسیله‌ای برای ایجاد اختلاف و تفرقه شود».

رئیس‌جمهوری ایران، سه‌شنبه، نهم دی ماه، در چابهار گفت راهپیمایی روز نهم دی ماه «به معنای حمایت از یک حزب و جناح نبود».

او گفته است «نهم دی به معنای بیعت مجدد با جمهوری اسلامی ایران، رهبری، انقلاب اسلامی، اصل ولایت فقیه و خاندان امامت و روز همدلی، اتحاد، انسجام و وحدت ملی است».

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی گفته است «امروز و در شرایطی که بیش از هر زمان دیگری نیاز به وحدت و اتحاد داریم» باید از ایجاد فاصله دوری کرد.

نهم دی ماه سال ۱۳۸۸، در پی اعتراضاتی چند ماهه که با اعلام پیروزی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات صورت گرفت، تظاهراتی با فراخوان شورای هماهنگی سازمان تبلیغات اسلامی، در حمایت از حکومت و علیه معترضان برپا شد.

هواداران اصولگرای جمهوری اسلامی از آن پس از این تظاهرات به عنوان «حماسه ۹ دی» یاد می‌کنند.

با فرا رسیدن سالگرد این تظاهرات در سال جاری، مانند سال‌های پیشین، بر حملات لفظی برخی چهره‌ها و گروه‌های تندروی اصولگرا علیه رهبران اعتراض‌ها، میرحسین موسوی و همسرش زهرا رهنورد و مهدی کروبی، افزوده شده است.

[بیشتر بخوانید: تشدید حملات اصولگرایان تندرو به رهبران اعتراض‌های ۸۸ در آستانه روز ۹ دی]

این سه نفر از بهمن ماه سال ۱۳۸۹ بدون آنکه محاکمه شوند، در حصر به سر می‌برند.

آقای موسوی در سخنانی که وب‌سایت کلمه، روز ششم دی ماه، به نقل از او منتشر کرده، گفته است « آماده‌ام تا ضمن پاسخ‌گویی به اتهامات، حقایق مربوط به سرچشمه‌های فساد عظیمی که کشور و انقلاب را در خود غرق کرده‌است، بیان کنم.»

او در عین حال موضوع براندازی در مورد خود را «اتهام‌زنی و دروغ‌پردازی» عنوان کرده است.

XS
SM
MD
LG