لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۱

وزارت خارجه ایران تشکیل «تیم جدید مذاکرات هسته‌ای» را رد کرد


عباس عراقچی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، چهارشنبه پنجم تیرماه، گفت «این‌که برخی از سخنان روز چهارشنبه وزیر خارجه تشکیل تیم جدید مذاکره کننده هسته‌ای را استنباط کرده‌اند، نادرست بوده و سوءبرداشت است».

علی اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران، روز چهارشنبه، در یک کنفرانس خبری مشترک با همتای تاجیکستانی خود در تهران گفته بود، آقای روحانی گروهی را برای بررسی گفت‌وگوهای آتی با گروه ۱+۵ تعیین کرده که وزارت خارجه ایران نیز در این گروه نمایندگانی دارد و با آن همکاری می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به اخبار منتشر شده در این مورد گفته است «منظور وزیر خارجه از تشکیل گروه، همان گروه‌ها و تیم‌هایی است که رئیس جمهوری منتخب، در عرصه‌های مختلف سیاسی، امنیتی، اقتصادی، اجتماعی تشکیل داده‌اند تا روند انتقال مسئولیت‌ها و وظایف دولت آینده را تسریع کنند».

وزیر خارجه ایران پیش از این سخنان گفته بود که مسئولیت دور بعدی مذاکرات هسته‌ای با دولت حسن روحانی‌ست.

آقای عراقچی با وجود رد «تشکیل تیم جدید» گفته است «آقای روحانی در زمان مقتضی تصمیم لازم را اتخاذ خواهد کرد».

وزیر خارجه ایران در ادامه سخنان روز چهارشنبه خود در مورد زمان و مکان برگزاری دور بعدی مذاکرات تهران با گروه ۱+۵ اظهار بی‌اطلاعی کرده و گفته بود از آنجا که ایران در دوره انتقالی به‌سرمی‌برد، باید برای برگزاری این مذاکرات صبر کرد.

رد اتهام عربستان در مورد دخالت تهران در سوریه

عباس عراقچی، در عین حال گفته‌های سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان سعودی را در مورد «دخالت ایران» در سوریه، رد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران این گفته‌ها را «مملو از تناقض» نامید. علی اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران نیز در سخنان دیگری همین نظر را تکرار کرده بود.

روز گذشته اخباری منتشر شدند از سخنان وزیر خارجه عربستان سعودی که در آن سعود الفیصل ضمن انتقاد از روسیه، ایران و حزب‌الله لبنان، گفته بود کشورش نمی‌تواند در برابر این «دخالت‌ها» سکوت کند.

وزیر خارجه سعودی گفته بود «ما خواهان صدور قطعنامه روشن بین‌المللی برای ممنوعیت صادرات اسلحه به نظام سوریه هستیم؛ قطعنامه‌ای که این نظام را غیر مشروع بداند.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران همین اتهام‌ها را متوجه مقام‌های سعودی کرده و گفته است «عربستان علاوه بر دخالت آشکار نظامی در بحرین با زیر پا گذاشتن تمامی قوانین و کنوانسیون‌های بین‌المللی، تروریست‌های حاضر در سوریه را نیز با انواع سلاح‌های سبک و سنگین مجهز می‌کند».

حکومت ایران، همراه با دمشق، مخالفان درگیر با نیروهای دولتی سوریه را به‌طور کلی «تروریست» نام می‌نهد.

ایران و روسیه از جمله مهم‌ترین حامیان حکومت بشار اسد به شمار می‌روند، از سوی دیگر عمده کشورهای عربی، ترکیه، برخی کشورهای اروپایی و آمریکا از حامیان مخالفان اسد.

طی هفته‌های گذشته تلاشی بین آمریکا و سوریه برای برپایی یک کنفرانس بین‌المللی و پیدا کردن راه‌حلی سیاسی برای بحران سوریه صورت گرفته که تا همینک بی‌فرجام مانده است.

هر کدام از طرف‌های حامی اسد یا مخالفان او، دیگری را متهم می‌کنند که با ارسال اسلحه به درگیری‌ها و خونریزی‌ها دامن می‌زنند.

روسیه از یک سو در پی ارسال سامانه دفاعی اس-۳۰۰ است و برخی کشورهای اروپایی و آمریکا از دیگر سو اعلام کرده‌اند که به کمک نظامی به مخالفان بشار اسد روی می‌آورند.

در این میان حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان، رسما از حضور گروه شبه‌نظامیش در خاک سوریه و مبارزه دوشادوش با ارتش آن کشور علیه مخالفان گفته است.

جنگ داخلی در سوریه که بیش از دو سال است بی توقف ادامه دارد -بنا بر آمار سازمان ملل متحد- نزدیک به صدهزار قربانی برجای گذاشته و میلیون‌ها نفر در پی آن آواره شده‌اند.
XS
SM
MD
LG