لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۵

ایران «۳۰ هزار تن مواد غذایی» برای دولت سوریه فرستاده است


جنگ داخلی سوریه سه سال است که ادامه دارد. سوریه در این مدت از کشوری که مایحتاج غذایی خود را تامین می‌کرد به کشوری بحران‌زده از نظر غذایی تبدیل شده است
جنگ داخلی سوریه سه سال است که ادامه دارد. سوریه در این مدت از کشوری که مایحتاج غذایی خود را تامین می‌کرد به کشوری بحران‌زده از نظر غذایی تبدیل شده است
رسانه‌های سوری می‌گویند ایران ۳۰ هزار تن انواع مواد غذایی را با استفاده از یک کشتی و در چهارچوب خط اعتباری گشوده شده برای آن کشور به سوریه فرستاده است.

خبرگزاری رسمی سوریه، سانا، روز ۱۹ فروردین ماه خبر داد که «کشتی‌های دیگری نیز قرار است» به آن کشور بروند تا «حضور اجناس در بازار سوریه تضمین شود».

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز به نقل از تلویزیون دولتی سوریه از ورود محموله‌ای «سی هزار تنی از مواد غذایی» به آن کشور خبر داده است.

بنا بر این گزارش محموله‌ها وارد بندری در دریای مدیترانه شده‌اند.

آسوشیتدپرس این کمک را بخشی از حمایت گسترده تهران از بشار اسد توصیف کرده که قرار است وارد کارزار سومین دور از انتخابات ریاست‌جمهوری در آن کشور شود.

خبرگزاری سانا در عین حال از نخست‌وزیر سوریه در دیدار کابینه حکومت آن کشور نقل کرده که خواستار ورود هرچه سریع‌تر اجناس وارداتی به بازارهای سوریه شده است.

ایران از مهم‌ترین حامیان حکومت اسد به شمار می‌رود.

سوریه سه سال است که درگیر جنگی داخلی میان نیروهای دولتی یا شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان از یک سو و نیروهای مخالف و شبه‌نظامیان خارجی هوادار آنها از سوی دیگر است. این جنگ داخلی میلیون‌ها پناهجو و آواره و «بیش از۱۵۰ هزار قربانی» برجای گذاشته است.

ایران در سال گذشته خطی اعتباری به ارزش ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار برای سوریه باز کرد که دولت آن کشور را قادر ساخت تا فراورده‌های نفتی خریداری کرده و ارزش واحد پولی خود را حفظ کند.

آسوشیتدپرس می‌گوید اقتصاد سوریه به شدت از جنگ داخلی آن آسیب دیده و این بحران -با تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه دمشق که اعتراضات اولیه مسالمت‌آمیز را به شدت سرکوب کرد- هر ماه ۴۰۰ میلیون دلار هزینه دارد.

به گفته این خبرگزاری، سوریه پیش‌تر درآمدی بالغ بر ۸ میلیون دلار در روز از صادرات نفت داشته است. درآمد این کشور از جهانگردی، در سال ۲۰۱۰ میلادی، یک سال پیش از آغاز جنگ داخلی، ۸ میلیارد دلار بوده است. این صنعت نیز از جنگ آسیب شدیدی دیده است.

سوریه تا ماه مارس سال ۲۰۱۱ که جنگ داخلی شروع شد، قادر به تولید عمده مایحتاج غذایی خود بود، اما طی سال گذشته با بحران و در مواردی قحطی آن روبه‌رو شد.
XS
SM
MD
LG