لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۳

آمریکا: طرف‌های مذاکرات سوریه حضور ایران را مهم می‌دانند


نمایندگان وزارت خارجه ایران در وین، جان کری را در حالی‌که رهسپار دیداری با محمد جواد ظریف است، همراهی می‌کنند
نمایندگان وزارت خارجه ایران در وین، جان کری را در حالی‌که رهسپار دیداری با محمد جواد ظریف است، همراهی می‌کنند

جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، می‌گوید دیدگاه طرف‌های گفت‌وگو در مورد بحران سوریه، از جمله جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده، این است که حضور ایران در مذاکرات وین، اهمیت دارد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، تاکید کرده است که واشینگتن به هیچ‌وجه موافق فعالیت‌های ایران در سوریه نیست، اما ایالات متحده اکنون به این نتیجه رسیده است که برای ایجاد یک گذار سیاسی در سوریه، حضور آن کشور در مذاکرات لازم است.

آقای کربی که هفتم آبان ماه با خبرنگاران در مورد مذاکرات سوریه در وین گفت‌وگو می‌کرد، در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران این موضوع را به میان آورد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با پرسش‌های گوناگونی روبه‌رو شده است که بسیاری از آنها به موضوع نخستین حضور ایران در مذاکرات بین‌المللی در مورد بحران سوریه اختصاص داشت.

وزیر خارجه ایران روز پنج‌شنبه همراه با هیئتی به وین رفت تا در مذاکرات سوریه شرکت کند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته است سفر محمد جواد ظریف به مذاکرات با «تایید بالاترین مقام‌های عالی کشور» انجام شده است.

به نام «بالاترین مقام‌های عالی کشور» اشاره‌ای نشده است.

رهبر جمهوری اسلامی پیشتر تاکید کرده بود که دولت ایران اجازه صحبت کردن با مقام‌های آمریکایی را فراتر از موضوع اتمی ندارد. این در حالی‌ست که مقام‌های دولتی ایران، در خلال مذاکرات اتمی، گفته بودند که فرجام آن مذاکرات، می‌تواند بر تعامل و رایزنی در مورد دیگر موضوعات نیز تاثیر بگذارد.

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده می‌گوید دیدار کوتاهی بین وزیران خارجی ایران و آمریکا، محمد جواد ظریف و جان کری، در وین، و در مورد برنامه جامع اقدام مشترک انجام شده است.

اما از آنجایی که موضوع دیدارهای وین، نه توافق اتمی، که مذاکرات سوریه است، خبرنگاران خواستار توضیحی در مورد این دیدار شده‌اند.

کربی تاکید کرده است که دیدار صورت‌گرفته بین کری و ظریف در مورد موضوع اجرای توافق اتمی بوده است.

او البته در بخش دیگری از سخنان خود، گفته است جان کری زمان زیادی خواهد داشت تا به سخنان وزیر خارجه ایران، در مورد سوریه گوش کند. و البته نه فقط ایران بلکه با بیش از ده کشوری که در مذاکرات روز جمعه در وین حضور دارند.

او افزوده است که احتمال دیداری مستقیم بین کری و ظریف هم در حاشیه مذاکرات وجود دارد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بخشی از کنفرانس مطبوعاتی خود گفته است که واشینگتن، قطعا با فعالیت‌های ایران در سوریه در حمایت از حکومت بشار اسد یا حمایت تهران از حزب‌الله مخالف است. او افزوده است که آمریکا به طور کامل با فعالیت‌های روسیه در سوریه نیز موافق نیست. اما می‌گوید «این‌ها به معنی این نیست که در این مقطع از گفت‌وگوها، آنها کنار گذاشته شوند».

پیش از این نیز وزارت خارجه ایالات متحده این موضوع را مطرح کرده بود که در مقطعی از فرایند مذاکرات در مورد سوریه و انتقال قدرت در آن کشور، با ایران گفت‌وگو خواهد شد.

ایران در کنار روسیه از مهم‌ترین هم‌پیمانان بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه به شمار می‌روند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بخشی از کنفرانس مطبوعاتی خود گفته است که واشینگتن، قطعا با فعالیت‌های ایران در سوریه در حمایت از حکومت بشار اسد یا حمایت تهران از حزب‌الله مخالف است. او افزوده است که آمریکا با فعالیت‌های روسیه در سوریه نیز به طور کامل موافق نیست. اما می‌گوید «این‌ها به معنی این نیست که در این مقطع از گفت‌وگوها، آنها کنار گذاشته شوند».

روسیه بخشی از مذاکرات چهارجانبه نیز هست. مذاکراتی که پیش از انجام مذاکرات بزرگ‌تر در وین، بین وزیران خارجه کشورهای ترکیه، آمریکا، عربستان سعودی و روسیه برگزار می‌شود. به گفته جان کربی از نظر هر چهار کشور، مهم است این گفت‌وگو پیش از دیدارهای بعدی صورت گیرد.

بسیاری از خبرنگاران حاضر در دیدار با جان کربی پرسش‌هایی را مطرح کرده‌اند که آیا حضور ایران در مذاکرات، به معنی موافقت ضمنی واشینگتن با فعالیت‌های تهران است. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرده است که حضور ایران به این خاطر است که طرف‌های تاثیرگذار بر فرایند مذاکرات، از آن کنار گذاشته نشوند و این کشور، یک عضو از گروهی بزرگ‌تر از کشورهای حاضر در وین است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگوی خود با خبرنگاران می‌گوید واشینگتن خواستار شکل‌گیری دولتی مشروع در سوریه است، چیزی که اکنون در آن کشور وجود ندارد.

در کنار مقام‌های کشورهای آمریکا، روسیه، ایران، عربستان سعودی و ترکیه، مقام‌های دیگر کشورهای از جمله مصر، لبنان، قطر، فرانسه و اتحادیه اروپا نیز در وین برای شرکت در مذاکرات سوریه شرکت دارند.

وزیر خارجه آمریکا، پیش از رهسپار شدن برای شرکت در این دیدار، مذاکرات جاری را «مساعدترین فرصت» برای رسیدن به راه‌حلی سیاسی در مورد سوریه توصیف کرده بود.

XS
SM
MD
LG