لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۷

وزیران خارجه ایران و بریتانیا دیدار کردند


محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، روز دوشنبه اول مهرماه، در حاشیه نشست عمومی سازمان ملل در نیویورک، با ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا دیدار و به گفته آقای هیگ در مورد «بهبود رابطه با غرب» که رئیس‌جمهوری ایران از آن گفته، برنامه اتمی و بحران سوریه گفت‌وگو کرده‌اند.

ویلیام هیگ در دیدار با خبرنگاران به مطرح شدن موضوع تعطیلی سفارت‌خانه‌ها و کاهش روابط دو کشور اشاره کرده است.

به گفته وزیر خارجه بریتانیا، او و ظریف «از مقام‌های رسمی خواسته‌اند تا پی‌گیر این موضوع شوند».

با این همه هیگ تاکید کرده است که سفارت بریتانیا در تهران نمی‌تواند به‌خودی‌خود و «بدون برداشته شدن آزار و موانعی که پیشتر وجود داشته» بازگشایی شود.

وزیر خارجه بریتانیا افزوده است که دو طرف گفت‌وگو در مورد «بهبود روابط دوجانبه» را آغاز کرده‌اند.

وزیر خارجه ایران نیز پس از دیدار همتای بریتانیایی خود به خبرگزاری ایسنا گفت «در این دیدار موضوع روابط دوجانبه نیز بررسی شد. خواست دو طرف این است که به سمت حل و فصل مسائل پیش رویم و قرار شد معاونان وزیران خارجه دو کشور در نیویورک با یکدیگر دیدار و رایزنی کنند و موضوعات را در حاشیه همین نشست مجمع عمومی سازمان ملل بررسی کنند.

حمله به سفارت‌خانه بریتانیا در تهران در سال ۱۳۹۰ بود که بار دیگر بر تیرگی روابط دو کشور افزود و تا ماه‌ها پس از آن نیز واکنش‌های گوناگونی را حتی از سوی آیت‌الله خامنه‌ای سبب شد.

در آذرماه سال ۱۳۹۰ گروهی که «دانشجویان بسیجی» عنوان شده‌اند، به سفارت‌خانه بریتانیا در تهران حمله کردند.

اندکی پس از آن به دستور دولت بریتانیا سفارت ایران در لندن تعطیل و سطح روابط دو کشور کاهش پیدا کرد.

ویلیام هیگ در دیدار با خبرنگاران به موضوع برنامه اتمی و گفت‌وگوها در این مورد با محمدجواد ظریف نیز اشاره کرده است.

هیگ از گفته‌های اخیر دولت جدید ایران در مورد برنامه اتمی و بهبود روابط با غرب استقبال کرده، اما می‌گوید تنها کلمات در این مورد کافی نیست.

وزیر خارجه بریتانیا می‌گوید «زمان آن رسیده که آن بیانیه‌ها با گام‌های اساسی ایران همراه شود تا جامعه بین‌الملل در مورد اهداف ایران اطمینان خاطر پیدا کند». آقای هیگ می‌گوید در صورت برداشته شدن چنین گام‌هایی، روابط بنیادی‌تری می‌تواند بین دو طرف برپا شود.

او تاکید کرده است که چنانچه ایران گام‌هایی بردارد، «ما نیز از راه‌های مختلفی گام‌هایی در پاسخ بر می‌داریم».

برنامه اتمی که بیشترین توجهات بین‌المللی را به خود جلب کرده، با روی کار آمدن حسن روحانی، بار دیگر خبرساز شده است؛ این بار اما بر خلاف سال‌های گذشته، دولت ایران از «تعامل»، «اعتمادسازی» و علاقه به «حل و فصل» این موضوع سخن گفته است.

پرونده اتمی ایران در دوران محمود احمدی‌نژاد راه به شورای امنیت برد و از آن زمان تحریم‌هایی بین‌المللی را علیه ایران سبب شد.

پیشتر محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری پیشین ایران، در یکی از سخنرانی‌های خود در آذر ماه ۱۳۸۷، گفته بود ««من امروز به آنها می‌گويم آنقدر قطعنامه بدهيد تا قطعنامه‌‌دان شما پاره شود». رئیس‌جمهوری وقت ایران در همان سخنرانی افزوده بود که «امروز اقتصاد ايران فارغ از اقتصاد دنيا سرحال و رو به جلو حركت می‌كند و اين جاست كه بايد بگوييم عدو شود سبب خير».

اما این موضوع در سال‌های بعد در سخنان آقای احمدی‌نژاد جای خود را به بیان مشکلاتی داد که در پی صدور قطع‌نامه‌ها و تحریم‌ها برای اقتصاد ایران به وجود آمده است.

موضوع اقتصاد از جمله مهم‌ترین بخش کارزار انتخاباتی ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ بود که انتقادهای گسترده‌ای در آن علیه دولت احمدی‌نژاد مطرح شد.

در دیدار ظریف و هیگ موضوع بحران سوریه نیز به میان کشیده شده است.

وزیر خارجه بریتانیا به خبرنگاران گفت از ایران خواسته است تا «نقش سازنده‌ای» در مهار این بحران و حمایت از صلح ایفا کند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، پیشتر در مقاله‌ای در واشینگتن‌پست، نوشته بود که از دولت خود خواسته است برای پیدا کردن راهی که به گفت‌وگو میان دولت و مخالفان سوری منتهی شود، تلاش کنند. آنچه مخالفان سوری رد کرده‌اند.

تهران از حامیان بشار اسد و لندن از هواداران گروهی از مخالفان حکومت سوریه به شمار می‌روند.

روابط ایران و بریتانیا طی دهه‌های گذشته فراز و نشیب‌های گوناگونی پشت سر گذاشته است.

پس از انقلاب، بریتانیا سفارت خود در تهران را تا سال ۱۹۸۸ میلادی تعطیل کرد. پس از بازگشایی نیز روابط دو کشور بار دیگر با فتوا برای قتل سلمان رشدی قطع و از سال ۱۹۹۰ مجددا از سر گرفته شد. اما در دوره‌ای که از سال ۱۹۹۰ آغاز شد تا زمان پیروزی محمد خاتمی در انتخابات سال ۱۳۷۶ (هشت سال بعد)، روابط در حد کاردار بود. پس از آن دوباره هر دو کشور اقدام به اعزام سفیر کردند. با روی کار آمدن محمود احمدی‌نژاد بار دیگر این روابط پرفراز و نشیب شد تا نهایتا در در سال ۱۳۹۰ و در پی حمله به سفارت‌خانه بریتانیا، آن کشور کارمندان خود را از تهران فراخواند.
XS
SM
MD
LG